2014+ Jeep Cherokee Forums banner

Positie van de krukaspositiesensor

6 reading
29K views 11 replies 8 participants last post by  Gary Kline  
#1 · (Edited)
Kwam onlangs vast te zitten in een beetje water en begon een ruwe stationairloop te krijgen met afslaan en een code voor de krukaspositiesensor op mijn 2014 Cherokee Trailhawk met de 3.2l V6. Ik heb het vervangende onderdeel gekregen, maar heb geen succes gehad met het vinden ervan op de motor. Kan iemand anders helpen?

Bedankt!
Jack

#2 ·
Jack, ik realiseer me dat dit een heel oud draadje is, maar heb je ooit ontdekt waar de sensor zit? Een scan vertelde me dat ik hem moet vervangen. Ik heb een Haynes-handleiding gekocht, maar dat bleek een waardeloos ding te zijn, helemaal geen hulp. Ik heb mijn voorste bodemplaat verwijderd en ik denk dat ik hem heb gevonden, maar ik kan niet bedenken hoe ik erbij moet komen! (2014 Cherokee Trailhawk 4x4 3.2L)

#3 ·
Jack, ik besef dat dit een heel oud draadje is, maar heb je ooit ontdekt waar de sensor zit? Een scan vertelde me dat ik hem moet vervangen. Ik heb een Haynes-handleiding gekocht, maar die bleek waardeloos te zijn, helemaal geen hulp. Ik heb mijn voorste bodemplaat verwijderd en ik denk dat ik hem heb gevonden, maar ik kan niet bedenken hoe ik hem kan bereiken!
(2014 Cherokee Trailhawk 4x4 3.2L)
Heb dit gevonden met een snelle Google-zoekopdracht.

#5 ·
Bedankt voor de reacties jongens. Ik had beide video's al bekeken voordat ik mijn vraag plaatste. De 3.6 is veel opener en dus gemakkelijk toegang tot de krukaspositiesensor. Wat de andere video betreft, ik ben er vrij zeker van dat dat een voorwielaangedreven 3.2 is. Ik heb een 3.2, 4x4, Trailhawk. Ik ben er vrij zeker van dat ik de sensor heb gevonden (zie foto's) en er is geen manier om erbij te komen zonder de tussenbak te verwijderen. Mijn Haynes-handleiding zegt dat zelfs.

Het slechte is dat ik een misfire aan het achtervolgen ben. Eerste scan zei "Meest waarschijnlijke oplossing" was een O2-sensor. Ik wist dat het een dure route was, maar ik ging toch door en verving alle vier de O2-sensoren. Volgende scan "Meest waarschijnlijke oplossing" was bobine en bougies. Omdat ik ongeveer een jaar geleden alle zes bougies, bobines en inlaatspruitstukpakkingen had vervangen, dacht ik dat het misschien de injectoren waren. Ik heb alle injectoren verwijderd en schoongemaakt. Ik heb ook de o-ringen op elke injector vervangen. Nog steeds misfire. De "Meest waarschijnlijke oplossing" van de nieuwste scan Vervang krukaspositiesensor. Maar hier is het vreemde. De afdruk van de scan luidt "Vervang krukaspositiesensor (CKP)" maar direct daaronder staat "Voorgestelde onderdelen: 1, nokkenaspositiesensor".

Ik ben ten einde raad.

#6 ·
Bedankt voor de antwoorden jongens. Ik had beide video's al bekeken voordat ik mijn vraag plaatste. De 3.6 is veel opener en dus gemakkelijk toegang tot de krukaspositiesensor. Wat de andere video betreft, ik ben er vrij zeker van dat het een voorwielaangedreven 3.2 is. Ik heb een 3.2, 4x4, Trailhawk. Ik ben er vrij zeker van dat ik de sensor heb gevonden (zie foto's) en er is geen manier om erbij te komen zonder de tussenbak te verwijderen. Mijn Haynes-handleiding zegt dat zelfs. Het slechte is dat ik een misfire aan het achtervolgen ben. Eerste scan zei "Meest waarschijnlijke oplossing" was een O2-sensor. Ik wist dat het een dure route was, maar ik ging toch door en verving alle vier de O2-sensoren. Volgende scan "Meest waarschijnlijke oplossing" was bobine en bougies. Omdat ik ongeveer een jaar geleden alle zes bougies, bobines en inlaatspruitstukpakkingen had vervangen, dacht ik dat het misschien de injectoren waren. Ik heb alle injectoren verwijderd en schoongemaakt. Ik heb ook de o-ringen op elke injector vervangen. Nog steeds misfire. De "Meest waarschijnlijke oplossing" van de nieuwste scan Vervang krukaspositiesensor. Maar hier is het vreemde. De afdruk van de scan leest "Vervang krukaspositiesensor (CKP)" maar direct daaronder staat "Voorgestelde onderdelen: 1, nokkenaspositiesensor". Ik ben ten einde raad. View attachment 220767 View attachment 220769
Bedankt voor de antwoorden jongens. Ik had beide video's al bekeken voordat ik mijn vraag plaatste. De 3.6 is veel opener en dus gemakkelijk toegang tot de krukaspositiesensor. Wat de andere video betreft, ik ben er vrij zeker van dat het een voorwielaangedreven 3.2 is. Ik heb een 3.2, 4x4, Trailhawk. Ik ben er vrij zeker van dat ik de sensor heb gevonden (zie foto's) en er is geen manier om erbij te komen zonder de tussenbak te verwijderen. Mijn Haynes-handleiding zegt dat zelfs. Het slechte is dat ik een misfire aan het achtervolgen ben. Eerste scan zei "Meest waarschijnlijke oplossing" was een O2-sensor. Ik wist dat het een dure route was, maar ik ging toch door en verving alle vier de O2-sensoren. Volgende scan "Meest waarschijnlijke oplossing" was bobine en bougies. Omdat ik ongeveer een jaar geleden alle zes bougies, bobines en inlaatspruitstukpakkingen had vervangen, dacht ik dat het misschien de injectoren waren. Ik heb alle injectoren verwijderd en schoongemaakt. Ik heb ook de o-ringen op elke injector vervangen. Nog steeds misfire. De "Meest waarschijnlijke oplossing" van de nieuwste scan Vervang krukaspositiesensor. Maar hier is het vreemde. De afdruk van de scan leest "Vervang krukaspositiesensor (CKP)" maar direct daaronder staat "Voorgestelde onderdelen: 1, nokkenaspositiesensor". Ik ben ten einde raad. View attachment 220767 View attachment 220769
Ik heb hetzelfde probleem, het bevindt zich aan de achterkant van de motor aan de onderkant in een heel, heel krappe persing, waarschijnlijk ongeveer een inch tussen de motor en de transmissie. Heb je ooit bedacht hoe je het kunt repareren?

#11 · (Edited)
Ik heb dezelfde 2014 Jeep Cherokee Trailhawk en heb hetzelfde probleem met het bereiken van de krukaspositiesensor. Heb je ooit ontdekt of het mogelijk is om erbij te komen? Ik heb al beide bodemplaten onder de motor verwijderd. Alvast bedankt -Joe
Hoi @powerfulideas2015, ik neem aan dat je de 3.2 V6-motor hebt (zowel de I4 als de V6 werden aangeboden op de 2014 TH), de krukaspositiesensor zit aan de zijkant van de motor die naar het schutbord wijst. Hij zit ongeveer halverwege in de motorruimte, gezien vanaf de voorkant van de auto, maar nogmaals, aan de kant van de motor die het moeilijkst te bereiken is (grenzend aan het schutbord). Als je dit forum doorzoekt, vind je misschien iemand die de sensor heeft vervangen (het komt niet zo vaak voor) of ze hem van boven naar beneden hebben vervangen (als hij bereikbaar is) of dat het beter is van onderaf (zoals je al zei, je hebt je TH-bodemplaten verwijderd). De sensor heeft de gebruikelijke "rode clip" kabelhouder die de draad op de sensorconnector vergrendelt. Je moet de rode clip terugtrekken om de draad los te koppelen met bijvoorbeeld een pick). De sensor wordt vastgehouden met (denk ik) een 10 mm bout. Let op, het is super moeilijk om erbij te komen. Het is misschien niet eens mogelijk zonder andere componenten te verwijderen (bijv. de PTU).

Image

#12 ·
Een andere manier die u zou kunnen overwegen, is via de wielkast van de bestuurder, net alsof u een transmissieaftap en -vulling zou doen. De sensor zou zich ergens in de buurt bevinden van waar de rode lijn naartoe wijst (krukassensoren moeten de rotatie van het vliegwiel/de flexplaat lezen, dus ze bevinden zich meestal op de plek waar de motor en transmissie aan elkaar zijn geschroefd). Deze aanpak zal nog steeds krap zijn, maar misschien past er een kleine 10 mm-dop in.