2014+ Jeep Cherokee Forums banner

4wd-systeem tijdelijk niet beschikbaar

15K views 114 replies 8 participants last post by  yodog  
#1 ·
Hé, nieuw lid hier die probeert uit te zoeken waarom mijn Jeep me in de steek probeerde te laten op het strand.

2020 trailhawk

Reed ongeveer 3 mijl op het strand (Assateague Island, dus veel sporen om te volgen, niet extreem zacht) toen de melding "Service Electronic Stability Control System" kwam, onmiddellijk gevolgd door "4wd system temperarily unavailble". Ik stond in de "Sand/Mud"-modus. Probeerde het uit te schakelen en opnieuw op te starten, maar deze fout werd niet verholpen. Haalde het in 2wd (nauwelijks) op, pompte mijn banden weer op en het ESC-lampje ging weg na ongeveer 1/2 mijl rijden op de weg. 4wd werkte weer.

Ging terug naar de camping en zocht wat dingen op en besloot 4Low en de Sand/Mud-modus te proberen. Haalde het ongeveer 4,5 mijl op het zand toen precies hetzelfde gebeurde. Haalde het terug naar de weg, pompte de banden op, reed 1/2 mijl op de weg en de fout werd opnieuw verholpen.

Ideeën om te beginnen met het oplossen van problemen? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal gedrag is? 4wd-systeem dat uitschakelt wanneer ik het gebruik?

Heb een scan uitgevoerd met diagFCA en kreeg de volgende opgeslagen codes:

ABS - Antiblokkeerremmen

Nr.DTC-code[/TD>
[TD]DTC-status[/TD>
[TD]Beschrijving[/TD>
1C0051-62[/TD>
[TD]Opgeslagen[/TD>
[TD]Stuurwielpositiesensor - Signaalvergelijkingsfout[/TD>
2[/TD>
[TD]U0420-00[/TD>
[TD]Opgeslagen[/TD>
[TD]Ongeldige gegevens ontvangen van stuurbekrachtigingsregelmodule 'A'[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]

DTCM - Aandrijflijnregelmodule

Nr.[/TD>
[TD]DTC-code[/TD>
[TD]DTC-status[/TD>
[TD]Beschrijving[/TD>
1[/TD>
[TD]U0415-00[/TD>
[TD]Opgeslagen[/TD>
[TD]Ongeldige gegevens ontvangen van antiblokkeerrem (ABS) regelmodule 'A'[/TD>
[TD]
[TD]

EPS - Elektrische stuurbekrachtiging

Nr.[/TD>
[TD]DTC-code[/TD>
[TD]DTC-status[/TD>
[TD]Beschrijving[/TD>
1[/TD>
[TD]U0415-86[/TD>
[TD]Opgeslagen[/TD>
[TD]Ongeldige gegevens ontvangen van antiblokkeerrem (ABS) regelmodule 'A' - Signaal ongeldig[/TD>
[TD]
[TD]

PCM - Aandrijflijnregelmodule

Nr.[/TD>
[TD]DTC-code[/TD>
[TD]DTC-status[/TD>
[TD]Beschrijving[/TD>
1[/TD>
[TD]U0418[/TD>
[TD]Opgeslagen[/TD>
[TD]Onwaarschijnlijke gegevens ontvangen van remsysteemregelmodule 1[/TD>
[TD]
[TD]

#3 · (Edited)
Als u uw motor uitzet, open dan ook de bestuurdersdeur en sluit vervolgens de bestuurdersdeur.
Het 'deurding' lijkt meer een reset te doen.
Zorg ervoor dat uw airconditioning AAN blijft, zelfs als u hem niet nodig heeft, dit helpt de aandrijflijn veel koeler te blijven.
Zorg ervoor dat u de RDM bijvult met de juiste versnellingsbakolie om er zeker van te zijn dat deze volledig is gevuld. Als de uwe niet lekt, zal dit veel minder vaak nodig zijn.
Het doel hier is om de RDM zo koel mogelijk te laten draaien. U kunt niets doen aan de ATF. Over het algemeen schakel ik graag de achterdifferentieelvergrendeling in, zodat de ATF niet zo veel opwarmt.
Ik rijd nooit op het strand van de oceaan, alleen al vanwege de problemen die u noemt. Omdat u waarschijnlijk in zeewater rijdt, krijgt u waarschijnlijk op een dag een gebarsten toongeluid. Als het gebeurt, weet u het meteen. Jeep gaat in de 'noodloopmodus'.
Plezier kan duur worden. Meegemaakt, gedaan, veel geld.
Laat uw batterij om de paar maanden testen, een batterij aan het 'einde van zijn levensduur' zal veel codes gooien. Kan zelfs in de 'noodloopmodus' gaan, wat niet prettig zou zijn.
Zorg ervoor dat uw veiligheidsgordel vastzit. De werking van de Jeep is veel aangenamer als u uw veiligheidsgordel vast heeft.

#4 ·
@sanghill

(y)

Ik rommelde vroeger met zout water in mijn 4Runners, maar uiteindelijk heb ik te veel vastgelopen remklauwen vervangen. Ik weet niet zeker of het het zout was, maar beter veilig dan sorry. Nu ben ik er zorgvuldig op om boven de hoogwaterlijn te blijven, ongeacht wat TomTom denkt
Image

& een wasbeurt te krijgen na elke strandtrip & te betalen voor, of gebruik te maken van de selfservice, om de onderkant te doen
Image

en dan is er nog het stofzuigen...
Image

#5 ·
@sanghill

(y)

Ik rommelde vroeger met zout water in mijn 4Runners, maar uiteindelijk heb ik te veel vastgelopen remklauwen vervangen. Ik weet niet zeker of het het zout was, maar beter veilig dan sorry. Nu ben ik er zorgvuldig op bedacht om boven de hoogwaterlijn te blijven, ondanks wat TomTom denkt
View attachment 225635
& en na elke strandtrip de auto te wassen en te betalen voor, of gebruik te maken van de selfservice, om de onderkant te doen
View attachment 225636
en dan is er nog het stofzuigen...
View attachment 225637
Mijn nieuwe bijnaam voor jou is "The Sandman"...LOL!!! Welke vind je leuker, "The Sandman" of "Beachcomber"???😁😉😎

#7 · (Edited)
Ik denk dat de OP elders betere antwoorden heeft gevonden. Had gisteren vroegtijdig DING! op mijn strandrit, maar de reis in 2WD prima voltooid.

Ik liet de vriendin van mijn zoon rijden. We zitten op de achterste duinpaden, we zitten in de automatische modus en ze doet het prima en ik doe mijn mond open om haar te vertellen dat we misschien een andere modus kunnen gebruiken en vertelde haar wat de modusschakelaar doet en toen DING! 4WD tijdelijk niet beschikbaar.

Een paar dingen geprobeerd, niets bracht het terug. Na het strand en het oppompen was er geen bericht. Zelfs sneeuw- en sportmodi geprobeerd, geen berichten op het asfalt. De dag erna thuis, naar een lokale onverharde weg gegaan, alle modi geprobeerd, geen berichten. Irritant. Deze auto heeft de originele accu uit 2014 (denk ik), dus dat is misschien een willekeurige poging waard ...

#8 ·
Heb wat willekeurige foto's gemaakt in de buurt van de achterkant. Niets ziet er echt glanzend en nieuw uit en er kunnen tekenen van olie zoals vloeistof zijn. Misschien is het de moeite waard om er een monteur naar te laten kijken.
Image

Ik vraag me af of deze bedradingsconnectoren ooit kuren krijgen, waardoor er een onjuiste foutmelding wordt weergegeven. Is dat zwarte ding de "actuator"?
Image

Image

Image

#9 ·
nam een paar willekeurige foto's in de buurt van de achterkant. niets ziet er echt glanzend en nieuw uit en er kunnen tekenen van olie zoals vloeistof zijn. het is misschien de moeite waard om een monteur ernaar te laten kijken
View attachment 225832
Ik vraag me af of deze bedradingsconnectoren ooit raar worden en een onjuiste foutmelding veroorzaken. is dat zwarte ding de "actuator"?
View attachment 225833
View attachment 225834
View attachment 225835
Het zou waarschijnlijk geen kwaad kunnen om het vloeistofpeil in de RDM bij te vullen. Ik denk dat dat er aan de hand is, de RDM oververhit en in de "beschermingsmodus" gaat. Rijden op zand is absoluut het meest voorkomende terrein dat dit kan veroorzaken. Ik denk niet dat het PTU-gerelateerd is. Je kunt dit vrij eenvoudig zelf doen, zorg er gewoon voor dat je de juiste olie gebruikt. Ik zou persoonlijk de fabrieks Mopar-spullen gebruiken. @sanghill en @Gary Kline hebben eenvoudige instructies op andere threads geplaatst. Misschien komen ze met wat hulp...😎

#11 · (Edited)
Deze post zou moeten helpen: Achteras huilen
Bedankt. Wat gebruik je? Een kleine pomp of iets dergelijks? De knijpfles waarin het zit? Ik probeer me te herinneren wat ik gebruikte op mijn oude 4Runner diffs. Ik heb een paar oude opritten en krikken, maar ik vraag me af of ik dit zonder dat alles kan doen. De 4Runners hadden veel werkruimte eronder. Deze sport is een krappe bedoening voor oude man Sam hier

#16 ·
Hier is een doorsnede van de RDM. Wanneer u aan de Selec-Trac-knop draait, geeft de Drive Train Control Module (DTCM) de Rear Drive Module (RDM) de opdracht om de pomp op te starten. Hierdoor worden de koppelingsplaten ingeschakeld en wordt de RDM in werking gesteld. Merk op dat de pomp/koppelingsplaten een geheel afzonderlijk reservoir gebruiken dat zich bovenop de behuizing bevindt en een standaard ATF-type vloeistof gebruikt en 100% gescheiden is van de toegangsproppen voor de olie in de achterkant van de hoofddoek.

Het gebied van de toegangsproppen voor de olie is een passief bad, alleen om de metalen tandwielen te smeren. Er zijn geen pompen of andere actieve mechanismen voor de olie.

#18 ·
kwam terug onder de KL, vanaf de passagierskant voor het achterwiel. Zo is de toegang niet. Ging terug naar de achterkant van het voertuig & had toegang, hoewel niet geweldig. Draagarm(?) is een goede rustplaats voor een zaklamp
Image

probeerde een 3/8" breekijzer. Had ruimte voor nog eens 4" pijp, maar had er geen bij de hand. Kan het nokje niet helemaal naar binnen krijgen, hoewel het gat er niet bijzonder diep uitziet. Probeerde het nogmaals met de hand door de kogel naar binnen te duwen met een platkopschroevendraaier, maar kon de 3/8" vierkant niet dieper in het vierkante gat krijgen. Heb het een paar keer geprobeerd. Probeer geen duur tandwerk te breken, hehe. Geen geluk
Image

heb het bespoten met PB Blaster & laat het een nachtje staan. Misschien spuit ik het 's ochtends nog een keer. Ik zet geen weddenschappen op mijn kansen in mijn oprit & denk dat mijn lokale monteur gebeld zal worden
Image

voel me een beetje geïrriteerd dat ik dit bij 39.414 mijl moet doen, terwijl mijn laatste Cherokee 204K heeft gereden zonder dat het nodig was. grrr

is er een 3/8" gereedschap dat die kleine kogel niet heeft?

#23 · (Edited)
#24 ·
  • Hmm, vreemde positie. Ik heb de pluggen altijd gezien op het achterste gedeelte van de behuizing, niet aan de zijkant zoals op je foto. Ik neem aan dat je AD1 hebt? Misschien is dat een AD1-ding? Iemand anders met een AD1 die kan bevestigen dat de vulplug aan de zijkant zit?
  • Wat betreft de vraag over de Harbor Freight-pomp, ja, je kunt hem gebruiken om de bestaande vloeistof eruit te halen en vervolgens nieuwe vloeistof erin te pompen.

De eerste foto hieronder is de olie-tandwielolie die eruit is gepompt.
De volgende twee foto's zijn de RDM gevuld met verse 70W-80 Mopar-olie.

#27 ·
  • Hmmm, vreemde positie. Ik heb de pluggen altijd gezien op het achteraanzicht van de behuizing, niet aan de zijkant zoals op uw foto. Ik neem aan dat u AD1 heeft? Misschien is dat een AD1-ding? Iemand anders met een AD1 die kan bevestigen dat de vulplug aan de zijkant zit?
  • Wat betreft de vraag over de Harbor Freight-pomp, ja, je kunt hem gebruiken om de bestaande vloeistof eruit te halen en vervolgens nieuwe vloeistof erin te pompen.

De eerste foto hieronder is de olie-tandwielolie die eruit is gepompt.
De volgende twee foto's zijn de RDM gevuld met verse 70W-80 Mopar-olie.
ja, AD1
dank u, ik heb die coole foto's in de RDM in een andere thread gezien!
Ik zag niets dat ook maar in de verste verte leek op een vulplug toen ik er van de voorkant van het voertuig naar keek

#32 · (Edited)
@rumrunner ,

Kun je bevestigen dat je geen plug hebt op de hieronder getoonde positie? Ik vraag me af of die zijplug die je hebt gevonden de afvoer is voor het koppelingspakket, niet de versnellingsbakolie.

Ik ben niet bekend met een AD1-eenheid, maar die plug zit heel dicht bij het koppelingspakket.

View attachment 225878
oh jee, hmm, vraag me af of dit het is
Image

Attachments

#40 ·
Hallo allemaal,

Er wordt melding gemaakt van de noodzaak van bits etc. Ervan uitgaande dat je een standaard 3/8" ratel hebt (of een 1/2" ratel met 3/8" adapter), heb je alles wat je nodig hebt, geen extra bits zijn nodig. Het 3/8" vierkante rateluiteinde past op de RDM-stekker. Afhankelijk van hoe strak het zit (en hoe lang je verlenging is - van de foto hieronder is de mijne 3 of 4"), heb je mogelijk een draaigewricht nodig, maar dit alles is de 3/8" ratelmaat.

#41 ·
Hoi iedereen,

Er wordt gesproken over het nodig hebben van bits etc. Ervan uitgaande dat je een standaard 3/8" ratel hebt (of een 1/2" ratel met 3/8" adapter), heb je alles wat je nodig hebt, geen extra bits zijn nodig. Het 3/8" vierkante ratel einde past op de RDM plug. Afhankelijk van hoe strak het zit (en hoe lang een verlenging je hebt - van de foto hieronder is de mijne 3 of 4"), heb je misschien een draaigewricht nodig, maar dit alles is de 3/8" ratelmaat.
View attachment 225892

View attachment 225893
Ik denk...@rumrunner had een beetje ruzie met het kleine balletje, om de 3/8 ratel erin te krijgen... dus was op zoek naar een rechte vierkante bit.

#45 · (Edited)
Vandaag besloten om er een batterij naar te gooien.

Zie bericht #25 hier
@Mark_ "4WD tijdelijk niet beschikbaar" en "stuurbekrachtiging niet beschikbaar" waarschuwingen op koude ochtendstarts, bijvoorbeeld"

de batterij die bij deze gebruikte unit zat, was twijfelachtig maar niet defect. Een paar zeer kleine vermoedens doken de afgelopen weken op, zoals
  • op een knop op de sleutelhanger klikken & een bijna onmerkbare vertraging of achterstand voordat de auto in werking treedt, zoals de deursloten
  • hetzelfde met het omdraaien van de sleutelhanger/sleutel om de auto te starten. Alsof de auto dacht: "Zal ik het doen of zal ik het niet doen". Maar als je niet elke dag met de auto zou leven, zou je de vertraging niet eens opmerken
  • de batterij van de sleutelhanger/sleutel niet uitgesloten (had wel gemoeten). Moet dat misschien veranderen, maar nu is er geen vertraging, de reactie is weer onmiddellijk

Dankzij @Gary Kline zal ik die stekker nog eens moeten bekijken. Ik wou dat ik een put had waar ik overheen kon rijden

#46 ·
Bedankt @Gary Kline voor de aanmoediging. Nog geen geluk, maar ik bekijk tenminste de juiste kleine kerel. Best een goede plek om het gereedschap in het gat te duwen, zelfs als het niet beweegt (nog). Ik ben er vrij zeker van dat ik de 26 lbs heb overschreden waar het op vastgezet moet worden, terwijl ik het probeerde los te schroeven. Ik kan wat pijp toevoegen en misschien een voet op het linker achterwiel zetten. Ik heb die nokken al eerder op ratels afgebroken, dus zeker een veiligheidsbril en handschoenen. Heb het met PB bespoten. Vanmorgen geen geluk, maar ik heb je in de gaten. Vraag me af of het zinvol is om deze plug te vervangen door een nieuwe, vooral als dit een regelmatige controle en bijvulling gaat worden ...

#50 ·
dank u @Gary Kline voor de aanmoediging. Nog geen geluk, maar ik bekijk tenminste het juiste kleine ding. Redelijk goede plek om het gereedschap in het gat te drukken, zelfs als het niet beweegt (nog). Ik ben er vrij zeker van dat ik de 26 lbs heb overschreden waar het op vastgezet moet worden, terwijl ik het probeerde los te schroeven
View attachment 225915
Ik kan wat pijp toevoegen en misschien een voet op het linker achterwiel zetten
View attachment 225916
Ik heb die nokken al eerder van ratels afgescheurd, dus zeker een veiligheidsbril en handschoenen. Behandeld met PB
View attachment 225917
Vanmorgen geen geluk, maar ik heb je in het vizier
View attachment 225918
Ik vraag me af of het zinvol is om deze plug te vervangen door een nieuwe, vooral als dit een regelmatige controle en bijvulling gaat worden ...
Geweldige foto's, mooi en duidelijk! Heeft u een set oprijplaten? Zo ja, zet ze dan achter de achterwielen en rijd de auto erop. Alles om meer hefboomwerking te krijgen. Succes, je bent er mee bezig! ⭐

#49 ·
Ik stem voor een nieuwe stekker.
Ik zorg ervoor dat ik de bout net zo vast aandraai dat ik hem de volgende keer kan verwijderen.
Eens. Of als je dezelfde stekker gebruikt, zoek dan een dunne pakking/rubberen ring die onder de lip van de stekker past. Het probleem is niet zozeer het koppel dat is gebruikt om hem vast te draaien, maar de roestbrug. Doe er een soort ring op, zoals ze doen met oliecarterpluggen, om te voorkomen dat er een roestbrug ontstaat (en de RDM wordt niet zo heet als een oliecarter).