2014+ Jeep Cherokee Forums banner

Trailhawk achterdifferentieelvloeistof.

1 reading
54K views 40 replies 8 participants last post by  Gary Kline  
#1 ·
Ik heb gezocht naar antwoorden en heb hier geen duidelijk antwoord op gekregen, maar heeft iemand hier de achterdifferentieelvloeistof van zijn TH vervangen?

Uiteraard is er geen aftapplug, dus ik neem aan dat je de oude vloeistof gewoon door de vulplug zuigt.

TIA
 
#3 ·
Tal van berichten over het achterdifferentieel en het toevoegen van vloeistof etc. Het heet eigenlijk een RDM, dus je zult meer resultaten vinden als je zoekt naar RDM-vloeistof. Ikzelf heb zelfs een stapsgewijze handleiding geplaatst over het vervangen van de RDM-vloeistof en heb foto's van voor en na de toestand van de vloeistof laten zien. Het enige verschil tussen TH en mijn limited is dat je 2 vulpluggen hebt om vloeistof uit te trekken en weer in te vullen. Zorg ervoor dat u de juiste Mopar-vloeistof gebruikt.
 
#6 ·
Beide antwoorden zijn correct, er zijn 2 vulpluggen aan de achterkant van de RDU voor speciale versnellingsbakolie.
De enige manier om de ATF te vervangen is door de RDU te laten zakken, de afdekplaat te verwijderen en dan kunt u de ATF vervangen.
Het enige belangrijke is om ervoor te zorgen dat de versnellingsbakolie is bijgevuld en dat u de metaalspanen van de vulpluggen veegt.
 
#26 ·
Beide antwoorden zijn correct, er zijn 2 vulpluggen aan de achterkant van de RDU voor speciale versnellingsbakolie.
De enige manier om de ATF te verversen is door de RDU te laten zakken, de afdekplaat te verwijderen en dan kunt u de ATF verversen.
Het enige belangrijke is om ervoor te zorgen dat de versnellingsbakolie is bijgevuld en dat u de metaalspanen van de vulpluggen veegt.
Hoi, ik heb een 2019 trailhawk. Ik heb de dealer gebeld. Ze vertelden me dat er 1,23 liter differentieelolie en 439 ml hydraulische olie in zit. Ze wilden me niet vertellen waar ik ze moest doen. Er zijn 2 vulpluggen. Ik heb de rechter plug gevuld en de linkerkant was niet vol. Dus ik neem aan dat beide kanten niet communiceren. Zo ja, waarom dan 2 pluggen?
Maar waar gaat de hydraulische vloeistof heen? De mijne lekt bij de rechter bovenklep, de zogenaamde actuator.
Bedankt voor de hulp hierbij.
 
#7 ·
Om de hydraulische vloeistof af te tappen, kunt u de onderste sensor naast de actuatorpomp verwijderen. Maar wees voorzichtig om niet te verwarren welke vloeistof u moet gebruiken. De hydraulische vloeistof gaat in de bestuurderskant van de RDU en 70W80 gaat in de rechterkant. Mijn vraag is nu hoe ik de actuatorpomp ga ontluchten en ontluchten. De hackermonteur heeft de verkeerde vloeistof in het verkeerde gat gedaan. Je hebt 70 80 in het hydraulische vloeistofgat gedaan. Nu moet ik uitzoeken hoe ik al deze rommel kan schoonmaken.
 
#9 ·
Ontlucht het met een wiTECH.
Welke Cherokee heeft u?
Alleen de Trailhawk gebruikt ATF-vloeistof.
Laatst merkte ik een lekkage van mijn RDM (moet het nog eens controleren om de kant te bevestigen, maar uit alle berichten lijkt het erop dat de linkerkant degene is die de neiging heeft om te gaan). Ik weet niet zeker hoe lang het al lekt (ik ben niet de oorspronkelijke eigenaar), maar na het bekijken van deze en andere threads over de RDM-versnellingsbakolie, ga ik het deze week controleren en bijvullen.

Vraag aan degenen die dit probleem hebben gehad:
  • Ik heb een 2014 TH (AD2), dus is de rechterkant de Mopar-versnellingsbakolie en de linkerkant ATF4+? Zou vreemd lijken, vooral omdat sommige berichten vermelden dat de vloeistof van de rechter- naar de linkerkant migreert. Of is de hele eenheid de versnellingsbakolie?
  • De berichten vermelden dat het moeilijk is om bij de vulplug aan de linkerkant te komen vanwege de uitlaat. Kan deze nog steeds worden verwijderd met de uitlaat zoals hij is, of niet echt? Zo niet, heeft iemand het kunnen doen door bijvoorbeeld de uitlaat op te hangen en van een ophanging of iets dergelijks te verwijderen?
  • De mijne is nog nooit gedaan (168k mijl), maar heb ook nog nooit een probleem gehad. Zou u de vloeistof bijvullen of een volledige verversing doen?
  • Als de afdichting moet worden vervangen, enig idee wat de dealer zou rekenen? (werktijd) Moeten ze de RDM laten vallen en openen om de afdichting te vervangen, of kan de afdichting op de auto worden vervangen?)
Bedankt :)
 
#10 · (Edited)
1. Beide zijden zijn versnellingsbakolie. ATF is alleen toegankelijk door de RDM te laten zakken en de afdekplaat te verwijderen.
2. Verwijder de vulplug met moeite. Het kan gedaan worden.
3. Vul het bij. Dan weet je hoe laag je versnellingsbakolie staat. Veeg de magneten schoon en noteer de hoeveelheid spanen.
4. Je hoeft de RDM niet te laten zakken. Verwijder de assen en vervang 2 keer de keerringen. Mijn schatting is minimaal $1.000 voor onderdelen, arbeid en alle andere kosten.

Post #7: U kunt de sensor verwijderen om de ATF af te tappen, maar u kunt ATF alleen toevoegen door de RDM te laten zakken en de afdekplaat te verwijderen.

Mijn sombere voorspelling: U heeft een nieuwe RDM nodig. Mijn linker achteras keerringen lekken al sinds hij nieuw is.
Elk jaar voeg ik een paar gram versnellingsbakolie toe.
 
#11 ·
Bedankt @sanghill, geweldige info! Dus, intern zijn er twee compleet verschillende holtes, toch? De olie voor de assen/splines die passief gesmeerd wordt en een compleet afgescheiden sectie voor de ATF voor de motor/pomp/sensor/bovenste deksel?

Ik lekt alleen aan de linkerkant van de asafdichting, dus met een beetje geluk hoef ik de RDM niet te laten zakken en kan ik gewoon vullen via de vulgaten (tenzij ik na het openen ontdek dat de unit droog heeft gestaan en ik een hoop metaal heb waar de aandrijf-/rondselvertanding zat, in welk geval ik waarschijnlijk ga huilen 😭 LoL). Maar serieus, ik hoop dat dat niet het geval is, want als ik schade zou hebben, zou ik denken dat ik slijpen zou horen of iets zou voelen vastlopen, enz. en het werkt perfect. Het enige dat mijn interesse wekte, is dat ik wat aangekoekte olie/vuil zag rond de linkerkant waar de halve as vastzit.

Ik zag hier ook de berichten over het inpakken van de uitlaat in isolatie, zodat de hitte niet direct op die kant van de RDM straalt (en mogelijk de afdichting zacht maakt), dus dat zal ik ook doen als ik de vloeistof controleer.

Een laatste ding dat ik vond (en misschien is dit al bekend op het forum, maar ik heb het gewoon gemist), is dat de ontluchtingsbuis blijkbaar alleen voor de AFT-kamer is, niet voor het differentieel. Dus als er druk ontstaat door de uitlaatwarmte in het diff, lijkt de ontluchting niet betrokken te zijn. (zie foto's hieronder).

Met betrekking tot het vullen, als de ATF wordt afgetapt via de sensor- of pompopeningen, is er blijkbaar een vullijn in het bovenste reservoir, dus ik neem aan dat het bijna onmogelijk zou zijn om te proberen de ATF te vullen door ATF IN via de ontluchtingsopening te pompen (zonder de RDM te laten zakken), omdat er geen manier zou zijn om te weten wanneer het goed gevuld is, behalve het droog te laten leeglopen en de exacte specificatie voor de vulcapaciteit in te pompen. Toch lijkt de ontluchtingsopening in de diafragmapakking een vuilzeef te hebben, waardoor elke poging tot vullen door de zeef (in de verkeerde richting) zou moeten worden geforceerd. De positieve kant voor mij is dat ik geen lekkage lijk te hebben rond de sensor/pomp/bovendeksel en alles werkt daar prima.

Nogmaals bedankt voor de info!!!
 
#12 · (Edited)
Dit is een van mijn berichten: ontluchtingsbuis in LR-wielkast
Dit is mijn bericht over het isoleren van de uitlaatpijp. Achteras huilt
Naar mijn mening heeft het isoleren van de uitlaatpijp na het doen ervan geen nuttig doel.
Verwijs naar je laatste foto hierboven:
De ontluchting met de rode dop is voor het tandwieloliegedeelte van de RDM en ontlucht naar de linker achterwielkast achter het spatpaneel.
De ontluchting op de zwarte afdekking is voor de ATF-kamer, ik weet niet waar deze naartoe ontlucht.
Uitlaatwarmte draagt niet bij aan het opbouwen van druk in de RDM, dat heb ik getest.
De asafdichtingen aan de linker- en rechterkant zijn hetzelfde. De reden waarom de linkerkant huilt/lekt, is omdat het oliepeil aan de linkerkant hoger is.
Dit komt omdat de olie langzaam van de rechterkant naar de linkerkant migreert.
Toen ik beide kanten volledig tot de bodem van de vulgaten had gevuld. De volgende keer dat ik olie toevoegde, stroomde de olie uit de linkerkant. Ik moest olie aan de rechterkant toevoegen.
Als je de linker vulplug verwijdert en er komt geen olie uit, dan is deze echt laag en is de rechterkant waarschijnlijk bijna leeg.
Meet bij het toevoegen van tandwielolie hoeveel je apart aan de linker- en rechterkant toevoegt.
Je zou meer aan de rechterkant moeten kunnen toevoegen dan aan de linkerkant, zo niet, dan is de unit waarschijnlijk bijna leeg.
Gebruik de meetmarkeringen aan de zijkant van de fles.

Ga door en voeg tandwielolie aan beide kanten toe, denk positief.
 
#13 ·
Dit is een van mijn berichten: ontluchtingsbuis in LR-wielkast
Dit is mijn bericht over het isoleren van de uitlaatpijp. Achteras huilen
Naar mijn mening heeft het isoleren van de uitlaatpijp na het doen geen nuttig doel.
Verwijs naar uw laatste foto hierboven:
De ontluchting met de rode dop is voor het tandwieloliegedeelte van de RDM en ontlucht naar de linker achterwielkast achter het spatpaneel.
De ontluchting op de zwarte afdekking is voor de ATF-kamer, ik weet niet waar deze naar ontlucht.
Uitlaatwarmte draagt niet bij aan het opbouwen van druk in de RDM, dat heb ik getest.
De asafdichtingen aan de linker- en rechterkant zijn hetzelfde. De reden waarom de linkerkant huilt/lekt, is omdat het oliepeil aan de linkerkant hoger is.
Dit komt omdat de olie langzaam van de rechterkant naar de linkerkant migreert.
Toen ik beide kanten volledig tot aan de bodem van de vulgaten had gevuld. De volgende keer dat ik olie toevoegde, stroomde de olie uit de linkerkant. Ik moest olie aan de rechterkant toevoegen.
Als u de linker vulplug verwijdert en er komt geen olie uit, dan is deze echt laag en is de rechterkant waarschijnlijk bijna leeg.
Meet bij het toevoegen van tandwielolie hoeveel u afzonderlijk aan de linker- en rechterkant toevoegt.
U zou meer aan de rechterkant moeten kunnen toevoegen dan aan de linkerkant, zo niet, dan is de unit waarschijnlijk bijna leeg.
Gebruik de meetmarkeringen aan de zijkant van de fles.

Ga door en voeg tandwielolie toe aan beide kanten, denk positief.
Bedankt @sanghill, uw ervaring (en die van iedereen op dit forum) is meer waard dan 99% van de dealers die als eerste bellen: "vervang de unit en we garanderen niet dat dat het probleem is".

Ja, ik heb je twee andere berichten gezien; ze waren mijn go-to om meer te weten te komen over het RDM-olie-huilprobleem. Ik ben vandaag naar buiten gegaan om nog eens te kijken (extern), de rechterkant van de behuizing is droog, maar de linkerkant heeft een groot huilen tot het punt dat olie de bodem van de dragerbehuizing heeft bedekt. Vreemd dat er absoluut geen probleem is met geluid of rijden en geen "SVC 4WD"-lampje. Het enige wat ik kan bedenken is dat al mijn rijden, 100%, verharde wegen zijn. Ik heb 4Low maar één keer in dit hele afgelopen jaar ingeschakeld om het te testen. Hoe dan ook, ik ga morgen direct een controle uitvoeren volgens uw instructies hierboven en vullen (met vermelding van de hoeveelheid bijvulling om te weten hoeveel ik ben gedaald). Bedankt.
 
#14 ·
Dus ik denk dat het niet zo erg is als ik vreesde. Ik heb vandaag de rechterkant open gemaakt (de linkerkant zit nog steeds met een doekje PB Blaster erop) en hoewel het vloeistofpeil laag was door het lekken, lijkt er nog steeds wat in te zitten en, belangrijker nog, het zag er vrij schoon uit. Er zit ook niet veel ophoping rond de magneet.

Ik heb een endoscoopcamera, dus ik kon een paar foto's maken van de tandwielen direct in het rechter vulgat en ik denk dat het er niet slecht uitziet voor 2014 met 168.000 mijl op de teller en nog geen RDM-vloeistofwissel. Ik haal vandaag wat Mopar-vloeistof op en zuig in het weekend zoveel mogelijk af en vul dan bij.

Daarna door naar de PTU (waar ik niet naar uitkijk omdat ik de middelste bodemplaat, hitteschild etc. moet verwijderen en het is 33 graden buiten brrrr!

Image
Image


Image
 
#16 ·
Sorry dat ik te laat ben. 2017 TH. Moet het vloeistofpeil in de achterste differentieelplug aan de passagierskant tot de onderkant van het vulgatholte komen?
Ja. Beide pluggen, rechts en links, lijken in hetzelfde (gemeenschappelijke) reservoir te zitten, dus het zou niet uit moeten maken welke het eerst overloopt, maar zoals sommigen hebben opgemerkt, lijkt de vloeistof naar de linkerkant te 'migreren' vanaf de rechterkant. Beide moeten tot de onderkant van het vulgat komen.
 
#19 ·
Ik heb gezocht naar antwoorden en heb geen duidelijk antwoord hierop gekregen, maar heeft iemand hier de achterdifferentieelvloeistof van hun TH vervangen? Er zit uiteraard geen aftapplug op, dus ik neem aan dat je de oude vloeistof gewoon door de vulplug zuigt. TIA
Dat is wat ik ook probeer uit te zoeken, ik wilde niet naar de dealer gaan, dus ik probeer uit te zoeken hoe ik het zelf kan doen. Mijn buurman gaat me helpen, maar ik kan niet achterhalen welke olie ik precies nodig heb voor mijn 2014 Jeep Cherokee Trailhawk. (3.2L V6) Ik wil mijn differentieelolie vervangen
 
#25 ·
Dat probeer ik ook uit te zoeken, ik wilde niet naar de dealer gaan, dus ik probeer uit te zoeken hoe ik het zelf kan doen. Mijn buurman gaat me helpen, maar ik kan niet achterhalen welke olie ik precies nodig heb voor mijn 2014 Jeep Cherokee Trailhawk. (3.2L V6) Ik wil mijn differentieelolie vervangen
Denk dat ze niet hetzelfde zijn. Als je de ene kant bijvult, doet de andere dat niet. Lijkt erop dat beide kanten niet communiceren.
 
#20 ·
Hallo @kalitrailhawk, zoek in dit forum naar RDM-vloeistofwisseling. Veel goede informatie en volledige details/procedure zijn al gepost.

Drie dingen om op te merken:

1. De RDM gebruikt een gewicht olie dat alleen van Mopar kan worden verkregen. Niemand heeft het juiste gewicht in een aftermarket merk (AutoZone, Advanced Auto etc.) gevonden.

2. Het wordt gevuld/geleegd via de check plus. Je hebt een 1/2" dopsleutel nodig om hem te openen (zoals aan het einde van een 1/2" ratel). Afhankelijk van het model heb je mogelijk een draaigewricht of verlenging nodig vanwege de speling met de linker uitlaatpijp. Het kan echter wel.

3. Als je nog geen handpomp hebt, ga dan naar Harbor Freight en haal hun oranje-rode pomp van $6. Werkt prima.
 
#29 ·
Hoi @kalitrailhawk, zoek in dit forum naar RDM-vloeistofwisseling. Veel goede informatie en volledige details/procedure zijn al geplaatst.

Drie dingen om op te merken,

1. De RDM gebruikt een gewicht olie dat alleen van Mopar kan worden verkregen. Niemand heeft het juiste gewicht in een aftermarket merk (AutoZone, Advanced Auto etc.) gevonden.

2. Het wordt gevuld/geleegd via de check plus. Je hebt een 1/2" dopsleutel nodig om hem te openen (zoals aan het einde van een 1/2" ratel). Afhankelijk van het model heb je mogelijk een draaigewricht of verlenging nodig vanwege de speling met de linker uitlaatpijp. Het kan echter wel.

3. Als je nog geen handpomp hebt, ga dan naar Harbor Freight en haal hun oranje-rode pomp van $6. Werkt prima.
Ik denk dat de pluggen geen 1/2" vierkant zijn, maar 3/8" vierkant.
 
#24 · (Edited)
Hallo, de mijne is van 2019. Ik heb Chrysler gebeld, de man van de onderdelen heeft me de onderdelen tekening gemaild. Ik zag op de tekening naast de oliefles 2 identificatienummers voor de olie (28 en 29). Ik vroeg de man waarom 2? Hij antwoordde me dat de ene differentieelolie 70/80 (1,23 liter) is en de andere hydraulische olie LMH + (439 ml). En ik vroeg welke aan de linker- en rechterkant komt. Hij kon me niet helpen. Hij zei dat je voor de uitvoering van de klus de technische ondersteuning moet vragen. De mijne lekt van de rechter bovenklep actuator pakking. Misschien is de klep ook kapot omdat hij erg gecorrodeerd is. Dealerprijs 1300 $. Olielekkage was niet rood. Ik neem aan dat het differentieelolie is. Ik weet nog steeds niet zeker welke olie aan welke kant komt. De dealer wilde het me niet vertellen.
 
#28 ·
Hallo, bedankt voor je hulp. De lekkage zit rond de actuatorafdekking, rechterkant. Waar de hydraulische vloeistof komt. De man van de onderdelen vertelde me dat er 439 ml hydraulische vloeistof in zit. Maar kon niet helpen waar het toe te voegen.
Ook heb ik de rechter plug gevuld, maar toen ik de linker plug verwijderde, was deze niet vol. Communiceren beide kanten of niet?
Bedankt
 
#36 ·
Hoi, bedankt voor de hulp. De lekkage zit rond de actuator cover, rechterkant. Waar de hydraulische vloeistof komt. De man van de onderdelen vertelde me dat er 439 ml hydraulische vloeistof in zit. Maar hij kon me niet helpen met waar ik het moest toevoegen.
Ook heb ik de rechter plug gevuld, maar toen ik de linker plug verwijderde, was deze niet vol. Communiceren beide kanten of niet?
Bedankt
  • De actuatorholte heeft normale 70W-80 versnellingsbakolie. Ze verkopen de pakking voor de actuator apart (maar het is ongebruikelijk dat deze van boven lekt???). Ik vraag me af of iemand hem heeft verwijderd? Je zou de vier schroeven kunnen proberen aan te draaien (en als het erger wordt en je geen pakking kunt krijgen, kun je altijd RTV gebruiken om er een te maken.

  • De rechter- en linkervulpluggen leiden naar een min of meer doorlopende behuizing/carter, maar er is de kroonwiel en andere tandwielen die het niet toestaan om gemakkelijk heen en weer te bewegen. Olie die aan de rechterkant wordt toegevoegd, zal langzaam naar links migreren.
 
#40 ·
Komen de 2 achteras-assen er gemakkelijk uit door ze er gewoon uit te trekken, net als aan de voorkant van de transmissie?
Ja. Let op...

1. Net als bij alle halve assen, trek niet alleen aan het asgedeelte. Gebruik een halve as-trekker of koevoet om de kooi (het binnenste deel met het vet) los te maken van de c-clip op de asstomp die hem vasthoudt. Als je aan de as trekt, trek je de as uit de kooi (waarbij waarschijnlijk de hoes scheurt).

2. Afhankelijk van hoeveel roest je hebt op je RDM, kunnen de halve assen mogelijk vastgeroest zitten aan de asstompen in de RDM en bij het verwijderen van de halve assen kunnen de RDM-asstompen ook losraken en eruit komen, wat leidt tot een hoge hartslag, hartkloppingen en een algemeen gevoel van "OMG, heb ik net iets verpest???" De asstompen klikken er weer in. Let op, dit gebeurt meestal aan de bestuurderskant waar de asstomp kort is (~6"). De passagierskant is veel langer, ongeveer 15". Op de foto hierboven kun je de asstomp van de bestuurder en de zwarte stofbescherming aan de linkerkant van de foto zien. Als deze eruit komt, kun je hem er bij het opnieuw monteren gewoon weer inzetten.
 
#41 · (Edited)
Hier bijvoorbeeld, dit is wanneer ik mijn achterste halve as aan de bestuurderskant heb verwijderd. Let op: de asstomp van de RDM (en de stofbescherming) kwam er ook uit, evenals de splines op de mannelijke asstomp die roestten op de vrouwelijke splines op de binnenste halve as. Geen zorgen, de asstomp duwt u gewoon terug en de borgveer (in de groef aan de rechterkant) grijpt binnenin in de RDM-tandwielen, net als bij elke aandrijfasvervanging.