2014+ Jeep Cherokee Forums banner

Elektrische achterklep sluit niet

3 reading
50K views 36 replies 17 participants last post by  AtlCade69  
#1 ·
Ik heb andere threads op dit forum gelezen, maar heb geen vergelijkbaar specifiek probleem als het mijne gevonden (misschien zoek ik niet correct). Mijn 2016 Jeep Cherokee North heeft een elektrische achterklep af fabriek en ongeveer een maand geleden sluit de achterklep niet meer. Hij opent en vergrendelt prima, en ik krijg geen foutmeldingen op het instrumentenpaneel. Nadat de kofferbak prima is geopend, druk ik op de knop in de kofferbak, naast het stuur of op de afstandsbediening, en de kofferbak begint te sluiten en beweegt ongeveer 5 cm totdat hij stopt en terugkeert naar de volledig open positie. Er zijn geen obstakels in de weg en dit lijkt recentelijk uit het niets te zijn begonnen (ik kan niet zeggen dat er iets specifieks is gebeurd, zoals iets dat de achterklep blokkeert).

#2 ·
Als de hulpveerondersteuning zwak is, kan dit ook van invloed zijn op het sluiten van de achterklep, aangezien de motor de sluitsnelheid als een factor beschouwt. Als de parameters buiten de grenzen vallen, stopt deze. Dat is wat er gebeurde op mijn 2014 KL toen mijn rechter hulpveerondersteuning zwak werd. De klep sloot niet altijd of keerde om tijdens het sluiten. Nieuwe veerondersteuning en alles werkte weer normaal. Wat je niet wilt doen, is de motor opbranden met te veel stress door een zwakke veerondersteuning. $500 gemakkelijk voor een nieuwe motorlift.

#5 ·
Als de hulpveerondersteuning zwak is, kan dit ook van invloed zijn op het sluiten van de achterklep, omdat de motor de sluitsnelheid als een factor beschouwt. Als parameters buiten de grenzen vallen, stopt deze. Dat is wat er gebeurde op mijn 2014 KL toen mijn rechter hulpveerondersteuning zwak werd. De klep sloot niet altijd of keerde om tijdens het sluiten. Nieuwe veerondersteuning en alles werkte weer normaal. Wat je niet wilt doen, is de motor opbranden met te veel stress door een zwakke veerondersteuning. $500 gemakkelijk voor een nieuwe motorlift.
Ik heb net de hulpveer besteld, ik zal terugkoppelen

#3 ·
Steek je vinger in het vergrendelingsmechanisme van de deur. Schud met de sluiting en probeer het dan opnieuw. Moest het vaak doen. Werkt altijd.

#6 · (Edited)
Soms raakt de software in de war.
U lijkt het meeste van het volgende al te hebben gedaan, misschien is een dubbele controle op zijn plaats?
Waarschijnlijk weet de computer de locatie van de grendel.
Kunt u met de achterklep open een knop voor het openen van de kofferbak indrukken en het grendelmechanisme openen?
Probeer de knop op het dashboard, de knop in de kofferbak en de sleutelhanger. Hopelijk werken ze allemaal.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de gasveer op een Cherokee.
Kijk of er duidelijke lekkage is op de afdichting waar de stang in de cilinder gaat.
Zet de achterklep open en verwijder de gasveer. Bepaal of deze correct lijkt te werken.
Controleer de status van R67. U had een ansichtkaart van FCA moeten krijgen als er een terugroepactie is.
De gemakkelijkste manier om te zien of R67 is gedaan, is door naar de linkerveer te kijken waar deze op de carrosserie is aangesloten.
Er zit een extra gat in de buurt. Als er een rubberen plug zit, is R67 niet gedaan. Als er een stalen bout is geïnstalleerd, is R67 wel gedaan.
Als er niets in het gat zit en er water in komt, is dat een probleem.
Als u bij de achterklepmodule in de kofferbak kunt komen, kijk dan of deze waterschade heeft of dat de connector gecorrodeerd is.
Maak veel foto's, in ieder geval voor uw eigen toekomstige referentie.

Omdat u graag uw eigen reparaties uitvoert, kunt u waarschijnlijk het Hayne's-handboek aanschaffen, het lijkt nuttig en niet te duur.
Ik houd de mijne "opgevoerd" met hints en tips die ik heb ontdekt.

En controleer natuurlijk de accu van de auto, dat is altijd mijn mantra.

En een hartelijk welkom op het forum. Er staat hier veel nuttige informatie.

#12 ·
Soms raakt de software in de war.
Je lijkt het meeste van het volgende al te hebben gedaan, misschien is een dubbele controle op zijn plaats?
Waarschijnlijk weet de computer de locatie van de vergrendeling.
Kunt u met de achterklep open een knop voor het openen van de kofferbak indrukken en het vergrendelingsmechanisme openen?
Probeer de knop op het dashboard, de knop in de kofferbak en de sleutelhanger. Hopelijk werken ze allemaal.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de gasveer op een Cherokee.
Kijk of er duidelijke lekkage is op de afdichting waar de stang in de cilinder gaat.
Zet de achterklep open en verwijder de gasveer. Bepaal of deze correct lijkt te werken.
Controleer de status van R67. U had een ansichtkaart van FCA moeten ontvangen als er een terugroepactie is.
De gemakkelijkste manier om te zien of R67 is voltooid, is door naar de linker veer te kijken waar deze op de carrosserie is aangesloten.
Er zit een extra gat in de buurt. Als er een rubberen plug zit, is R67 niet gedaan. Als er een stalen bout is geïnstalleerd, is R67 gedaan.
Als er niets in het gat zit en er water in komt, is dat een probleem.
Als u bij de achterklepmodule in de kofferbak kunt komen, kijk dan of deze waterschade heeft of dat de connector gecorrodeerd is.
Maak veel foto's, in ieder geval voor uw eigen toekomstige referentie.

Omdat u graag uw eigen reparaties uitvoert, moet u waarschijnlijk de Haynes-handleiding aanschaffen, deze lijkt nuttig en niet te duur.
Ik houd de mijne "opgepept" met hints en tips die ik heb ontdekt.

En controleer natuurlijk de accu van de auto, dat is altijd mijn mantra.

En een laattijdig welkom op het forum. Er staat hier veel nuttige informatie.
Bedankt voor alle tips! Dit is wat ik kan melden:

"Kunt u met de achterklep open een knop voor het openen van de kofferbak indrukken en het vergrendelingsmechanisme openen?"
- Ik weet niet zeker wat u hiermee bedoelt. Met de achterklep open heb ik de vergrendeling op de achterklep dichtgedrukt. Toen drukte ik op de knop voor het openen van de achterklep aan de onderkant van de achterklep (nog steeds open) en deze opende de vergrendeling.

"De gemakkelijkste manier om te zien of R67 is voltooid, is door naar de linker veer te kijken waar deze op de carrosserie is aangesloten.
Er zit een extra gat in de buurt. Als er een rubberen plug zit, is R67 niet gedaan. Als er een stalen bout is geïnstalleerd, is R67 gedaan."
- Dit gecontroleerd en de bout lijkt er te zitten. Ik heb ook een VIN-controle gedaan en het lijkt erop dat mijn Cherokee de R67 heeft uitgevoerd. Ik ben niet de oorspronkelijke eigenaar, dus ik kan dit niet anders bevestigen. Hier zijn een paar foto's:

212983
212984

"Als u bij de achterklepmodule in de kofferbak kunt komen, kijk dan of deze waterschade heeft of dat de connector gecorrodeerd is."
- Verwijst u naar de vergrendeling op de achterklep? Of bevindt de achterklepmodule zich alleen aan de binnenkant van de rubberen grommet op de foto hierboven?

Er lijkt geen indicatie te zijn dat de power lift-zuiger is aangetast, behalve aan de onderkant waar deze op de achterklep is aangesloten (weergegeven in de afbeelding hieronder in de open positie). Dit lijkt meer op vuil en vuil dan op roest, maar het zorgt er ook voor dat de afwerking loslaat.

212985
212986

Ik zal een bestelling plaatsen voor de Haynes-handleiding. Ik had het vroeger voor een oudere '97 Corolla, maar het was een veel eenvoudigere auto en ik had geluk, dus ik hoefde er geen grote reparaties aan uit te voeren.

#8 ·
mijn 2016 cherokee limited doet hetzelfde, hij gaat prima open maar sluit ongeveer 2 inch per keer, 2 of 3 keer dan stopt hij totdat je hem handmatig sluit en dan weer opent, ik denk erover om eerst de hulpveer te bestellen als dat niet werkt dan de aandrijfveer.
Dat zou ik doen, en misschien heb je geluk. Wanneer er een probleem is met een elektrische achterklep, op welk merk voertuig dan ook, is het bijna altijd de hulpveer, die, als je hem te lang laat zitten, het elektrische "schroefmechanisme" opbrandt. Het is geen slecht idee om gewoon om de paar jaar de hulpveer van $20 te vervangen, dan de zeer dure schroefmechanisme-kant te moeten vervangen. Die gaan zelden kapot als de dempingsveer correct werkt... Houd ons op de hoogte...😎

#11 ·
Denk dat je je Jeep-dealer moet bezoeken.
Is er misschien een synchronisatieprocedure die de dealer kan uitvoeren?
De eenvoudige oplossingen werken niet. Dit lijkt niet je geluksdag te zijn.
Er is ergens een sensor die voorkomt dat de achterklep sluit als er een obstakel is. Misschien is deze defect?
Geef een terugkoppeling als je je probleem eindelijk hebt opgelost.

#13 ·
Denk dat je je Jeep-dealer moet bezoeken.
Er kan een soort synchronisatieprocedure zijn die de dealer kan uitvoeren?
De gemakkelijke oplossingen werken niet. Dit lijkt niet je geluksdag te zijn.
Er is ergens een sensor die voorkomt dat de achterklep sluit als er een obstakel is. Misschien is deze defect?
Meld je terug als je je probleem eindelijk hebt opgelost.
Ik dacht hetzelfde (in ieder geval naar de dealer gaan voor een diagnose). Ik meld me terug zodra ik meer info heb.

#14 · (Edited)
Moet mijn verkeerde informatie corrigeren:
De terugroepactie is R27, niet R67. (deze verklaring is NIET correct)
Dit is een link naar de instructies voor de R27-terugroepactie: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2015/RCRIT-15V393-6798.pdf
Dit zou de meeste van uw vragen moeten beantwoorden.
Omdat u de bout heeft, is R27 uitgevoerd. Omdat u een 2016 heeft, is de bout in de fabriek geïnstalleerd.
Zoek uit hoe u FCA zover krijgt dat ze terugroepberichten naar u sturen en niet naar de vorige eigenaar.
U kunt ook naar Jeep.com gaan en onder Eigenaars is er een link om terugroepacties te controleren. (net geprobeerd en het werkt niet)
Nu ben ik echt in de war. Er is echt een terugroepactie R67.
Dit is de link naar de instructies voor de R67-terugroepactie: Veiligheidsterugroepactie R67 / NHTSA 15V-826 Power Liftgate Module - 2015-2016 Jeep Cherokee | FCA
Beide terugroepacties zeggen bijna hetzelfde.
R27 voegt de bout toe, R67 voegt de bout niet toe.
R27 is van toepassing op modellen uit 2014 en 2015.
R67 is van toepassing op modellen uit 2015 en 2016.

#16 ·
HighVisGuy: Ik ben in Australië, maar heb een 2016 Cherokee Limited Diesel - met de elektrische achterklep, en heb dit probleem al meerdere keren gehad. De eerste paar keer waren in de garantieperiode en de dealer gaf aan dat het vuile / stoffige sensoren op de achterklep konden zijn, en wat ze ook deden, leek het op te lossen. Het gebeurde opnieuw toen ik de Jeep thuis had en wat tijd had om wat klassiek Google-onderzoek te doen - en ik vond een technisch probleemoplossingsforum (vreemd genoeg niet de Jeep-forum) dat het antwoord had.

Je moet de zekering voor de elektrische achterklep vinden (als je nog niet in de zekeringkast bent geweest, zijn ze allemaal genummerd en in kleine letters op het deksel van de zekeringkast aangebracht, in mijn Oz-auto is het, als ik me goed herinner, F50), verwijder voorzichtig de zekering gedurende een paar seconden en plaats deze vervolgens terug. Vergrendel en ontgrendel de auto een of twee keer met de afstandsbediening en druk vervolgens op de elektrische achterklep open / dicht. Het kan een paar herhalingen van het hele proces vergen. Blijkbaar kan de computer die de elektrische poort bestuurt "verward raken", maar dit proces reset hem!

Proost

Alan

#17 ·
Voor de Amerikaanse markt gebruikt alleen de 2014 V6 Trailhawk met elektrische achterklep zekering F23 en is 70 ampère. (dit is wat mijn TH daadwerkelijk als OE heeft). Volgens mijn handleiding is dit Body Control Module Feed 1. Volgens de Hayne's handleiding is F23 50A voor modeljaar 2014. Mijn achterklep had dit probleem een keer en op de een of andere manier heb ik het opgelost. Dus ik heb de plastic afdekking op de achterklep verwijderd die de noodontgrendelingshendel van de vergrendeling bedekt. Als iemand mijn achterklep in noodgeval moet ontgrendelen door in de laadruimte te kruipen, hoeft hij in ieder geval niet met de afdekking te rommelen. Disclaimer: Ik weet niets over de 2016 Cherokee Limited Diesel in Australië.

#18 ·
Nooit problemen gehad met mijn automatische achterklep. Toen heb ik R27 laten uitvoeren op mijn 2015 in januari 2016, het begon willekeurig niet te openen of te sluiten, het verwijderen en terugplaatsen van de zekering kreeg het aan het werk. Teruggebracht naar de dealer en ze zeiden dat ze het programmeergedeelte van de terugroepactie opnieuw moesten uitvoeren en daarna werkte het veel beter. MAAR, het doet het nog steeds af en toe en ik kan het sluiten door het dicht te duwen of het gedeeltelijk handmatig te sluiten en dan weer volledig te openen, dan werkt het. Ik heb de zekering tenminste niet hoeven verwijderen om het aan het werk te krijgen als het problemen geeft. Kijk dus of ze een programma opnieuw kunnen uitvoeren om het in ieder geval een beetje beter te laten werken.

#19 ·
Update: Alle pogingen om het probleem met huismiddeltjes op te lossen, zijn mislukt. Ik ben laatst naar de dealer geweest en ze vroegen $160 om een diagnose te stellen en een offerte te geven om het te repareren, wat ik een beetje overdreven vond voor wat in wezen een comfortprobleem is.

Ik ga proberen een paar tutorials te vinden voor het vervangen van de elektrische veerpoten en misschien zelf wat diepergaand elektrisch onderzoek doen als ik een lekker warm weekend heb. Alle adviezen of bronnen zouden zeer gewaardeerd worden. Ik heb de Haynes-handleiding (online versie) al.

#23 ·
Update: Alle pogingen om het probleem met huismiddeltjes te resetten zijn mislukt. Ik ben laatst naar de dealer geweest en ze vroegen $160 om een diagnose te stellen en een offerte te geven om het te repareren, wat ik een beetje overdreven vond voor wat in wezen een comfortprobleem is.

Ik ga proberen wat tutorials te vinden voor het vervangen van de elektrische veerpoot en misschien zelf wat diepergaand elektrisch onderzoek te doen als ik een lekker warm weekend heb. Alle adviezen of bronnen zouden zeer op prijs worden gesteld. Ik heb de Haynes-handleiding (online versie) al.
Hallo, heeft u eindelijk de oplossing voor het probleem gevonden?

#20 ·
Nieuws? Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2015 Cherokee Trailhawk, de achterklep gaat prima open, maar bij het sluiten gaat hij maar een paar centimeter naar beneden en stopt dan. Ik heb terugroepacties opgezocht en de R67 is voltooid. Net de rechter schokdemper vervangen en nog steeds hetzelfde probleem. Het vergrendelingsmechanisme gecontroleerd en het lijkt in goede staat te verkeren. De zekering getrokken en niets. Misschien de batterij even loskoppelen om te zien of dat effect heeft. Ook de knelsensoren getest en die werken. Zijn er nog meer sensoren die gecontroleerd moeten worden? Alle input of suggesties worden gewaardeerd, dit is frustrerend omdat ik dit niet kan oplossen of vooruitgang kan boeken met het probleem.

#21 ·
Probeer het plastic paneel in de motorkap te verwijderen en zorg ervoor dat er niets het vergrendelingsmechanisme blokkeert.
Sommige handmatige koffers hebben een losse moer die het mechanisme blokkeert.
Zorg ervoor dat er geen water onder de kofferbakvloer staat. Ik denk dat de module voor de elektrische achterklep zich daar bevindt.

#27 ·
Dus ik heb de power strut eraf gehaald, en ja, de blauwe draad was kapot. Bij mij was hij echter te dicht bij het uiteinde van de strut afgebroken om weer aan elkaar te kunnen solderen. Ik heb een vervangende strut van eBay besteld en hij werkt weer. Die van eBay is een goedkopere namaakversie, maar hij werkt, het enige wat ik niet leuk vind is dat de rubberen grommet net iets groter moet zijn om stevig in het gat te passen. Ik ga wat zwarte RTV-silicone van mijn werk halen en dat zal eventuele lekkages verhelpen.

#32 · (Edited)
Elektrische achterklep sluit niet, déjà vu.
Opende de achterklep om boodschappen in de kofferbak te leggen. Zou sluiten maar vergrendelde niet. Duwde het vergrendelingsmechanisme met een schroevendraaier, werkte niet, vergrendelingsmechanisme lijkt in orde te zijn.
Dus toen ik thuiskwam, zocht ik op welke zekering ik moest trekken om de PLGM te resetten. De NIEUWE afdekking die ik op de PDC heb geplaatst, toont de zekeringlocaties, maar vermeldt niet waar de zekeringen voor zijn.
Voor mijn 2014 TH is het F23 70A in de PDC (BCM-voeding 1). Als je naar de zekering kijkt, kun je niet zien of deze is doorgebrand of niet, dus ik heb hem met een ohmmeter gecontroleerd. Zekering was goed. Wachtte misschien 10 minuten en plaatste de zekering terug. Als je op zoek bent naar een zekering voor de elektrische achterklep, zul je er nooit een vinden.
Kofferbak zou openen en sluiten maar nog steeds niet vergrendelen. Toen ik op de lange rubberen knop aan de onderkant van de achterklep drukte, was het probleem opgelost (zorg ervoor dat de elektrische achterklep gesloten is).
Blijkbaar vertelt het indrukken van de knop de software de 'volledig gesloten' positie van de achterklep.

#33 ·
Gebeurde vandaag weer. Natuurlijk was ik off-road.
Gelukkig heb ik Post #32 in mijn Hayne's Repair Manual geplaatst waar ik het kon vinden.
De Jeep uitgezet, uitgestapt en de bestuurdersdeur gesloten.
De achterklep was gesloten maar niet vergrendeld. De lange rubberen knop aan de onderkant van de achterklep ingedrukt en vastgehouden.
De vergrendeling maakte wat vage geluiden. De achterklep vergrendelde eindelijk goed. Alles is goed. Ik hoefde geen zekeringen te trekken of iets anders te doen.

#34 ·
Gebeurde vandaag weer. Natuurlijk was ik off-road.
Gelukkig heb ik Post #32 in mijn Hayne's Repair Manual geplaatst waar ik het kon vinden.
De Jeep uitgezet, uitgestapt en de bestuurdersdeur gesloten.
De achterklep was gesloten maar niet vergrendeld. Ik drukte en hield de lange rubberen knop aan de onderkant van de achterklep vast.
De vergrendeling maakte wat vage geluiden. De achterklep vergrendelde eindelijk goed. Alles is goed. Ik hoefde geen zekeringen te trekken of iets anders te doen.
Daarom moet je dat ding wat vaker wassen dan alleen als het regent, en een beetje smeermiddel op alle grendels en scharnieren af en toe doet ook geen kwaad...LOL!!!😁😉😎