2014+ Jeep Cherokee Forums banner
21 - 40 of 59 Posts
De laatste keer dat ik alfaOBD gebruikte, had ik een op maat gemaakte kabel die in de canbus-aansluiting onder de middenconsole werd gestoken. Ik heb nu een ECRI, maar ik heb het sindsdien niet opnieuw geprobeerd.

• Like
Reactions: maxiflight
Helaas wel voor elke FCA-auto na 2019. Het is eigenlijk een beetje ironisch.... Ze hebben de Security Gateway Module toegevoegd nadat iemand in 2013 of 2014 draadloos een GC WK2 of Cherokee kon hacken via de 3G uConnect. Nu 3G weg is, kan je auto niet draadloos gehackt worden, tenzij je een 4G-radio met actief abonnement hebt, vandaar dat de bestaansreden van de beveiligingsmodule verdween met 3G.
Ik vermoed dat FCA die mislukking heeft gebruikt om voor zichzelf limonade van citroenen te maken. Sinds de SGW-module moeten de meeste mensen nu hun vriendelijke CDJR bezoeken om dingen te doen die vroeger eenvoudig waren, zoals het wissen van OBD-codes, enz.

Discussion starter · #23 ·
Ik vermoed dat FCA die mislukking gebruikte om limonade van citroenen te maken voor zichzelf. Sinds de SGW-module moeten de meeste mensen nu hun vriendelijke CDJR bezoeken om dingen te doen die vroeger eenvoudig waren, zoals het wissen van OBD-codes, enz.
Ik vermoed dat FCA die mislukking gebruikte om limonade van citroenen te maken voor zichzelf. Sinds de SGW-module moeten de meeste mensen nu hun vriendelijke CDJR bezoeken om dingen te doen die vroeger eenvoudig waren, zoals het wissen van OBD-codes, enz.
En het werkte waarschijnlijk ook een tijdje. ka-ching!

Helaas wel voor elke FCA-auto na 2019. Het is eigenlijk een beetje ironisch.... Ze hebben de Security Gateway Module toegevoegd nadat iemand in 2013 of 2014 een GC WK2 of Cherokee draadloos kon hacken via de 3G uConnect. Nu 3G weg is, kan je auto niet draadloos gehackt worden, tenzij je een 4G-radio met een actief abonnement hebt, dus de bestaansreden van de beveiligingsmodule verdween met 3G.
Maar helaas krijg je ook een gratis proefabonnement als je het voertuig nieuw koopt.
Het enige systeem dat niet gehackt kan worden, is degene die uitgeschakeld is! :cool:

De blauwe kabel is alleen nodig als je een adapter hebt die niet kan communiceren met de intermediate speed CANBUS (MS-CAN) [bijv. zoals het LX-model]. De MX+ kan zowel met de normale highspeed CANBUS als met MS-CAN communiceren, dus geen adapters nodig.

Of je kunt het gewoon kopen waar het gemaakt wordt - het staat op Temu voor 20 $ ... Ik maak geen grapje

Terwijl je toch bezig bent, pak dan ook de hid kit

... want daar haalt "een bepaald bedrijf" de hunne vandaan

Fijne dag en God zegene 🙏
Bedoel je de Hylux kit? Zo ja, dat heb ik een paar maanden geleden eindelijk uitgezocht. Wat zwarte verf en 'Made in the USA' is een goede afleiding op de nep ;)

Bedoel je de Hylux-kit? Zo ja, dan ben ik daar een paar maanden geleden eindelijk achter gekomen. Wat zwarte verf en 'Made in the USA' is een goede afleiding van de nepversie ;)

De hele opstelling kan voor minder dan 20 dollar in elkaar worden gezet.
Ik heb nog geen echte techniek gezien, iedereen kopieert iedereen en plakt er een sticker op alsof het van henzelf is.

Ik heb naar de 8.4 c3 uaq gekeken?? Wat dan ook...
Het enige wat nodig is, is dat twee modules worden verwisseld ☠

Discussion starter · #35 ·
Ik ben nu net een paar threads aan het inhalen. Met betrekking tot de blauwe ELM327 dongles van eBay/Amazon, merk op dat het een beetje misleidend is...

• Vrijwel ELKE OBDII-adapter werkt met AlfaOBD (evenals iNCarDoc, Torque en talloze andere OBDII-apps daarbuiten, enz.). Dit komt omdat basis ELM327-adapters alleen bedoeld zijn om toegang te krijgen tot de ECU voor motor-OBD-functies. Dus ze hebben toegang tot de standaard high-speed CANBUS die alle auto's (incl. de Cherokee) gebruiken voor motor, transmissie, aandrijflijn etc. beheer. (codes ophalen, uitzoeken of uw auto klaar is voor emissies, enz.)
  • Het verschil is dat duurdere adapters ook met de intermediate-speed CANBUS praten, die nodig is voor sommige van de Cherokee (en Jeep, Dodge, etc.) functies zoals HVAC, deurenmodules, etc. Om een ​​goedkope OBDII-adapter op de intermediate-speed CANBUS te gebruiken, heb je een speciale (blauwe) cross-overkabel nodig.
De grotere rompslomp komt wanneer je een proxi-uitlijning probeert te doen. Als je een goedkope adapter gebruikt, kun je de proxi-uitlijning niet voltooien zonder de blauwe verwisselde pin (cross-over) kabel, omdat de proxi-uitlijning probeert te praten met ALLE modules in de auto.

--------------------------
Even ter referentie, hieronder staat de data-architectuur van de Cherokee CANBUS.

• Van de OBDII-poort (gele pijl) gaat de communicatie naar de Body Control Module (BCM) die kan worden beschouwd als de 'hoofdmodule'. Op auto's van 2019+ zou hier een nieuwe module zijn, de Security Gateway Module (SGM), vóór de BCM. Je kunt waarden lezen met de SGM op zijn plaats, maar je kunt geen waarden bewerken/schrijven. Om dat te doen, heb je de SGM bypass-kabel nodig.
  • De BCM kan zowel met de high-speed CANBUS (aangegeven door de rode pijltak) als met de intermediate-speed CANBUS (de paarse pijltak) praten. Voor IT-mensen daar, terwijl de BCM met beide netwerken kan praten, brugt hij niet beide netwerken.
    • Goedkope OBDII-dongles kunnen alleen met de modules met rode pijl praten; de Powertrain Control Module, ABS, Instrument Panel Cluster (IPC), Adaptive Cruise Control (ACC), etc.
    • Duurdere OBDII-dongles kunnen met de modules met rode pijl EN de modules met paarse pijl praten; HVAC, Premium audio AMP, Passenger Door Module (PDM), Integrated Center Stack (ICS) etc.
Een proxi-uitlijning probeert de status van ALLE modules in de auto te herkennen en op te slaan ('uitlijnen'). Goedkopere dongles zullen falen op alle modules met paarse pijl.

Image

CHEROKEE MODULEN
ABS
Antiblokkeerremmen
ACC Adaptieve cruise control
AHLM Koplampniveauregeling
AMP Versterker
BCM Body Controller
CSWM Comfort Stoelwiel Module
DDM Deurmodule bestuurder
DTCM Aandrijflijn Control Module
EDM Externe schijfmodule
EPB Elektrische parkeerrem
EPS Elektrische stuurbekrachtiging
ESL Elektronisch stuurslot
ESM Elektronische shifter
FFCM Camera Module vooruit
HVAC Verwarming, ventilatie en airconditioning
ICS Geïntegreerde Center Stack
IPC Instrumentenpaneel
LBSS Linker dodehoekdetectie
MSM Geheugenstoelmodule
OCM Bezetting classificatie
ORC Occupant Restraint Airbag
PAM Parkeerhulpmodule
PCM Powertrain Control Module
PDM Deurmodule passagier
PLGM Elektrische achterklep
PTU Power Transfer Unit
RADIO Radio
RBSS Rechter dodehoekdetectie
RDM Achterwielmodule
RFH Radiofrequentiehub
RRM Radio Receiver Module
SCCM Stuurkolom Control Module
TCM Transmissie Control Module

Wat hebben jullie allemaal ontgrendeld in de programmering? Denk eraan dat de productiefabrieken van de meeste bedrijven in China gevestigd zijn. Huawei chipmaker kwam daar net op de harde manier achter, SCIM - KIRIN.

Discussion starter · #39 · (Edited)
Bedankt allemaal
Gewoon @Gary Kline helpen je bericht te vinden....
Bedankt @Lindy!

Sorry mensen, ik ben de afgelopen weken weg geweest en heb op afstand gepost, dus ik ben langzaam aan het inhalen.

------------------------------------------------

OBD-II Adapter/Dongle Review: vLinker MC+ vs. OBDLink MX+

Dus, vorige maand had ik de kans om de nieuwe OBD-II-adapter, vLinker MC+, head-to-head te testen met de beproefde OBDLink MX+ met behulp van AlfaOBD.

Hier is een recensie....

1. KOSTEN
De vLinker MC+ wint hier duidelijk. In combinatie met de kosten van AlfaOBD ($49), kan het totale AlfaOBD/vLinker MC+-pakket worden verkregen voor $90. Hetzelfde AlfaOBD/OBDLink MX+-pakket is bijna $200.​
Image

2. Vormfactor/ontwerp
Het is gelijkspel. Beide zijn goed gebouwd. Het is duidelijk dat de vLinker MC+ bedoeld was als een directe concurrent (ook wel: copy :cool:) van de OBDLink MX+.

Image

Image

3. Connectiviteit
Het is gelijkspel. Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ ondersteunen Android en iOS via Bluetooth. Ze verbinden met de Cherokee is eenvoudig en betrouwbaar.​
Image
Image

4. Snelheid
De winst gaat naar OBDLink MX+ met 115.200 baud ondersteuning. Hij adverteert zichzelf als de "snelste BT OBD-II-adapter ter wereld" en is betrouwbaar tot de hoogste snelheid in AlfaOBD. De vLinker MC+ werkt perfect via 38.400 baud, maar begint fouten te ervaren bij de hoogste snelheid (115.200). Het snelheidsverschil is eigenlijk alleen merkbaar op één plek; bij het uitvoeren van een proxy-uitlijning. Met de 115.200 baud OBDLink MX+ duurt een proxy-uitlijning ongeveer 20 seconden om te voltooien. Met de 38.400 baud vLinker MC+ duurt een proxy-uitlijning ongeveer 60 seconden om te voltooien. Voor elke handmatige bewerking in AlfaOBD is er geen merkbaar verschil tussen de twee snelheden.​
Image
Instellingen om hieronder te gebruiken voor elke adapter
Image

Image

4. CANBUS-compatibiliteit
Het is gelijkspel. Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ ondersteunen zowel het standaard high-speed CANBUS-netwerk van de Cherokee als het intermediate speed (MS-CAN) netwerk zonder adapters of kabels.

a. De onderstaande screenshot toont bijvoorbeeld een test van de HVAC-ventilatormotor. De HVAC-module bevindt zich op het intermediate speed-netwerk en vereist normaal gesproken een MS-CAN "blauwe kabel" bij gebruik met een niet-ondersteunde adapter. De HVAC-module kon volledig worden benaderd met zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ zonder extra kabels.​

Image

b. Test hieronder is een proxy-uitlijning met de vLinker MC+. Ook hier kunnen beide netwerken volledig worden benaderd zonder dat een adapter of blauwe kabel nodig is, wat leidt tot een succesvolle proxy-uitlijning. (Zoals hierboven vermeld, is het enige verschil tussen de twee adapters bij een proxy-uitlijning de snelheid; 20 seconden versus 60 seconden tot voltooiing.).​

PSA : Maak altijd een proxy-back-up voordat u een proxy-uitlijning uitvoert, voor het geval u het verknoeit
Image

------------------------

CONCLUSIE/TAKE-AWAYS

• Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ zijn volledig compatibel met AlfaOBD en kunnen alle functies gebruiken.
  • Het belangrijkste verschil tussen de twee adapters is (1) de kosten en (2) de snelheid van de UART-chip. De vLinker MC+ ($37) is goed tot 38.400 baud, terwijl de OBDLink MX+ ($140) goed is tot 115.200 baud. Het belangrijkste merkbare verschil tussen de twee snelheden is de tijd die nodig is om een proxy-uitlijning uit te voeren; 20 seconden versus 60 seconden. Bij handmatig gebruik van de app, zoals bij het doorlopen van de parameters, het wijzigen van instellingen, het instellen en activeren van grafieken van motorparameters, enz., is er geen merkbaar verschil tussen de twee snelheden.
  • Als je al een OBDLink MX+ hebt, is er waarschijnlijk weinig reden om over te stappen (aangezien je hem al hebt gekocht), maar als je (A) momenteel een generieke ELM 327-compatibele adapter gebruikt en het blauwe kabel-wisselspel oud begint te worden of (B) nog helemaal geen adapter hebt en wilt gaan experimenteren met AlfaOBD, dan is de vLinker MC+ een goede optie
  • Als je van plan bent regelmatig uitgebreid configuratiewerk te doen op je Cherokee of andere FCA-voertuigen waar seconden tellen, dan wil je misschien investeren in de duurdere adapter OBDLink MX+ om een beetje tijd te besparen op proxy-uitlijningen.
  • Hoewel ik het eerder niet heb vermeld, zijn beide adapters volledig "ELM 327"-compatibel, dus je kunt er de meeste OBD-II-software mee gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld beide adapters getest met mijn andere belangrijkste go-to-app inCarDoc die ik gebruik om $Mode06-gegevens te lezen om misfire-tellingen en andere lopende problemen te zien die mogelijk nog geen CEL-lampje hebben geactiveerd. Beide werkten er goed mee en met andere generieke OBD-II-apps, dus met een van beide kun je je AliExpress-specials weggooien.
  • Merk ook op dat beide producten eindigen met een "plus" (+). Hun respectievelijke fabrikanten maken ook "niet-plus"-versies (bijv. vLinker MC en OBDLink MX) Ik zou ze niet aanbevelen, omdat de besparingen klein zijn en bepaalde functies niet hetzelfde zijn. De vLinker MC+ werkt bijvoorbeeld op zowel iOS als Android. De vLinker MC is alleen voor Android. Tenzij je zeker weet dat je nooit hoeft te verbinden via het andere platform, kun je het beste een adapter hebben die zowel Android als iOS ondersteunt.

Uiteindelijk werken beide, dus je kunt geen verkeerde keuze maken.

Reageer als je vragen hebt. (y)

ps: *Opmerking: op het moment van deze posting verkocht vGate hun 'oude shell-design' vLinker MC+ voor een gereduceerde prijs totdat de voorraden zijn uitgeput, wat ik heb gekocht. Ga ervan uit dat op een bepaald moment in de toekomst alleen de nieuwe design-shell beschikbaar zal zijn, die ongeveer $10-$15 meer kost. Merk op dat beide van binnen hetzelfde zouden zijn met dezelfde versie, ondersteuning, chips enz., alleen cosmetische shell-verschillen.

Bedankt iedereen

Bedankt @Lindy!

Sorry mensen, ik ben de afgelopen weken weg geweest en heb op afstand gepost, dus ik ben langzaam aan het inhalen.

------------------------------------------------

OBD-II Adapter/Dongle Review: vLinker MC+ vs. OBDLink MX+

Dus, vorige maand had ik de kans om de nieuwe OBD-II-adapter, vLinker MC+, head-to-head te testen met de beproefde OBDLink MX+ met behulp van de AlfaOBD-app.

Hier is een review....

1. KOSTEN
De vLinker MC+ wint hier duidelijk. In combinatie met de kosten van AlfaOBD ($49), kan het totale AlfaOBD/vLinker MC+-pakket worden verkregen voor $90. Hetzelfde AlfaOBD/OBDLink MX+-pakket is bijna $200.​
View attachment 227244

2. Vormfactor/ontwerp
Het is een gelijkspel. Beide zijn goed gebouwd. Het is duidelijk dat de vLinker MC+ bedoeld was als een directe concurrent (aka: copy :cool:) van de OBDLink MX+.

View attachment 227212

View attachment 227213

3. Connectiviteit
Het is een gelijkspel. Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ ondersteunen Android en iOS volledig via Bluetooth. Ze aansluiten op de Cherokee is eenvoudig en betrouwbaar.​
View attachment 227215 View attachment 227216

4. Snelheid
De winst gaat naar OBDLink MX+ met 115.200 baud ondersteuning. Hij adverteert zichzelf als de "snelste BT OBD-II-adapter ter wereld" en is betrouwbaar tot de hoogste snelheid in AlfaOBD. De vLinker MC+ werkt perfect via 38.400 baud, maar begint fouten te ervaren bij de hoogste snelheid (115.200). Het snelheidsverschil is eigenlijk alleen merkbaar op één plek; bij het uitvoeren van een proxy-uitlijning. Met de 115.200 baud OBDLink MX+ duurt een proxy-uitlijning ongeveer 20 seconden om te voltooien. Met de 38.400 baud vLinker MC+ duurt een proxy-uitlijning ongeveer 60 seconden om te voltooien. Voor elke handmatige bewerking in AlfaOBD is er geen merkbaar verschil tussen de twee snelheden.​
Instellingen om hieronder te gebruiken voor elke adapter
View attachment 227229
View attachment 227230

4. CANBUS Compatibiliteit
Het is een gelijkspel. Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ ondersteunen zowel het standaard high-speed CANBUS-netwerk van de Cherokee als het intermediate speed (MS-CAN) netwerk zonder adapters of kabels.

a. De onderstaande screenshot toont bijvoorbeeld een test van de HVAC-ventilatormotor. De HVAC-module bevindt zich op het intermediate speed-netwerk en vereist normaal gesproken een MS-CAN "blauwe kabel" bij gebruik met een niet-ondersteunde adapter. De HVAC-module was volledig toegankelijk met zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ zonder extra kabels.​

View attachment 227231

b. Test hieronder is een proxy-uitlijning met de vLinker MC+. Ook hier zijn beide netwerken volledig toegankelijk zonder dat een adapter of blauwe kabel nodig is, wat leidt tot een succesvolle proxy-uitlijning. (Zoals hierboven vermeld, is het enige verschil tussen de twee adapters bij een proxy-uitlijning de snelheid; 20 seconden versus 60 seconden om te voltooien.)​

View attachment 227235

------------------------

CONCLUSIE/TAKE-AWAYS

• Zowel de vLinker MC+ als de OBDLink MX+ zijn volledig compatibel met AlfaOBD en kunnen alle functies gebruiken.
  • Het belangrijkste verschil tussen de twee adapters is (1) de kosten en (2) de snelheid van de UART-chip. De vLinker MC+ ($37) is goed tot 38.400 baud, terwijl de OBDLink MX+ ($140) goed is tot 115.200 baud. Het belangrijkste merkbare verschil tussen de twee snelheden is de tijd die nodig is om een proxy-uitlijning uit te voeren; 20 seconden versus 60 seconden. Bij handmatig gebruik van de app, zoals bij het doorlopen van de parameters, het wijzigen van instellingen, het instellen en activeren van grafieken van motorparameters, enz., is er geen merkbaar verschil tussen de twee snelheden.
  • Als je al een OBDLink MX+ hebt, is er waarschijnlijk weinig reden om over te stappen (aangezien je hem al hebt gekocht), maar als je (A) momenteel een generieke ELM 327-compatibele adapter gebruikt en de hele tijd overstapt op de blauwe adapterkabel of (B) nog helemaal geen adapter hebt en wilt gaan experimenteren met AlfaOBD, dan is de vLinker MC+ een goede optie
  • Als je van plan bent regelmatig uitgebreid configuratiewerk te doen aan je Cherokee of andere FCA-voertuigen waarbij seconden tellen, dan wil je misschien investeren in de duurdere adapter OBDLink MX+ om een beetje tijd te besparen bij proxy-uitlijningen.
  • Hoewel ik het eerder niet heb vermeld, zijn beide adapters volledig "ELM 327"-compatibel, dus je kunt er de meeste OBD-II-software mee gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld beide adapters getest met mijn andere belangrijkste go-to-app inCarDoc die ik gebruik om $Mode06-gegevens te lezen om misfire-tellingen en andere problemen in behandeling te zien die mogelijk nog geen CEL-lampje hebben geactiveerd. Beide werkten er prima mee en met andere generieke OBD-II-apps.

Uiteindelijk werken ze allebei, dus je kunt geen verkeerde keuze maken.

Reageer als je vragen hebt. (y)

ps: *Opmerking: op het moment van deze posting verkocht vGate hun 'oude shell-ontwerp' vLinker MC+ voor een gereduceerde prijs totdat de voorraden zijn uitgeput, wat ik heb gekocht. Ga ervan uit dat op een bepaald moment in de toekomst alleen de nieuwe design shell beschikbaar zal zijn, die ongeveer $10-$15 meer kost. Merk op dat beide van binnen hetzelfde zouden zijn met dezelfde versies, ondersteuning, chips enz., alleen cosmetische shell-verschillen.
Geweldige review! Bedankt :)

21 - 40 of 59 Posts