2014+ Jeep Cherokee Forums banner

Defecte motorsteunen diagnosticeren (Hoe te)

2 reading
4.1K views 17 replies 9 participants last post by  Skidoojunki  
#1 ·
Het diagnosticeren van kapotte Cherokee-motorsteunen

Ongewone trillingen of bewegingen kunnen moeilijk te diagnosticeren zijn. Het kan iets simpels zijn als onbalans van de banden tot complexere items zoals defecte of defecte ophangingsonderdelen. Bij het diagnosticeren van ongewone bewegingen moeten de motorsteunen altijd als een potentiĂ«le verdachte worden beschouwd. Af en toe komt de vraag op: "Hoe kan ik zien of mijn motorsteunen slecht zijn?". Gelukkig is het bij de Cherokee vrij eenvoudig om een kapotte motorsteun uit te sluiten of uit te sluiten.​

De Cherokee heeft 3 steunen; 2 bovenste en één onderste:

• [Bovenste passagier] De steun aan de passagierszijde verbindt de bovenkant van de motor met de carrosserie/het frame onder de koelvloeistofreservoir.
  • [Bovenste bestuurder] De steun aan de bestuurderszijde verbindt de bovenkant van de transmissie met de carrosserie/het frame onder het batterijvak
  • [Onderste] De ene onderste steun bevindt zich onder de auto en is verbonden met een beugel aan de achterkant van de transmissie.
De bovenste steunen zijn zwaar rubber gevuld met een dempende vloeistof. De onderste steun is een solide rubberen "pannenkoek"-stijl.

Symptomen van een slechte Cherokee-motorsteun:
  • [Rijgedrag] EĂ©n of meer kapotte motorsteunen geven een gevoel van "beweging" of trilling tijdens het rijden, vooral bij het accelereren of stoppen of bij een harde draai, er kan geluid of trilling zijn als de motor/transmissiecombinatie losjes van de carrosserie beweegt/buigt.
  • [Visuele beweging] Met draaiende motor, auto in Park met de elektrische parkeerrem aan voor de veiligheid, open de motorkap en bekijk de motor visueel. Lijkt deze overmatig te schommelen of te schudden?
  • [Visuele indicaties] Met de motor uit en de auto in Park, en de parkeerrem aan voor de veiligheid, voer een visuele controle uit:

BESTUURDER & PASAGIERS zijde steunen: Voor de motorsteun aan de passagiers- of bestuurderszijde is de meest betrouwbare test om visueel onder de motorsteun te kijken naar tekenen van bruine strepen, zoals te zien is op de foto's. De steunen zijn gevuld met een hydraulische vloeistof om trillingen te absorberen en bedekt met rubberen eindkappen. Wanneer de steun breekt, komt de vloeistof eruit en lekt deze langs de auto, waardoor bruine 'tranen' ontstaan. Als bijvoorbeeld aan de bestuurderszijde een steun breekt, komt de vloeistof direct op de eindkant van de transmissie terecht, die zichtbaar is als je de wielvoering van de bestuurder terugtrekt. Als je ooit bruine vloeistoflekkage op die kant ziet, is het de steun van de bestuurder die defect is. Kijk aan de passagierszijde direct onder het gedeelte van de steun dat het zwarte rubber heeft. Ziet u vloeistof naar beneden lopen? (kan opgedroogd zijn als het een tijdje geleden is gebeurd) Zo ja, dan moet de steun worden vervangen.

ACHTERSTE steun: Om te zien of het de achterste steun is, zet je de auto op oprijplaten waar je eronder kunt komen. Probeer dan met je handen de motor van voor naar achter te bewegen. Als de steun slecht is, zie je de achterste steun heen en weer bewegen. (de steun bevindt zich aan de bovenkant van het subframe onder de auto en is verbonden met een beugel aan de achterkant van de transmissie. De steun, maar hij heeft een rubberen isolator en mag niet bewegen.)

Hier is een link naar een JCC-thread met drie verschillende YouTube-video's die elke steun, de locatie en de vervanging laten zien.
https://www.jeepcherokeeclub.com/threads/identifying-bad-motor-mount.250113/post-3034153 )

Bekijk ook de onderstaande foto's voor voorbeelden van de bruine "tranen" die onder een van de twee bovenste steunen verschijnen als deze kapot zijn:

Met vloeistof gevulde motorsteun met gescheurde/gebroken rubberen isolator.
Image

Bruine vloeistrepen (tranen) langs de motorsteun op het frame zijn veelzeggende tekenen van de kapotte bovenste motorsteun.
Image

Bruine tranen - vloeistrepen langs de bestuurderszijde van de transmissiebehuizing komen altijd van een lekkende motorsteun aan de bestuurderszijde die er direct boven is gemonteerd.
Image

Image

De achterste steun is een solide rubberen "pannenkoek"-stijl bus. Net als de draagarmrubbers kunnen deze na verloop van tijd verslechteren, waardoor de bus van de steun loskomtt. De motor/transmissie heeft dan overmatige speling (wat er vaak toe leidt dat de bovenste steunen uiteindelijk defect raken)
Image

#5 ·
In mijn geval faalden alle drie tegelijk
Wat ik heb gehoord (kan het niet bevestigen, maar het klinkt logisch) is dat als de onderkant (achterste bevestiging) faalt, dit bijna altijd ertoe leidt dat de twee bovenste bevestigingen snel falen als het niet snel wordt opgemerkt, omdat de motor/transmissie nu heen en weer kan schommelen.

#3 · (Edited)
Geweldige info!

#8 ·
In mijn geval zijn alle drie tegelijkertijd uitgevallen
Ook kan het zijn dat je er eerst een bent kwijtgeraakt en als dat gebeurt, tenzij je het opmerkt en verhelpt, zullen de anderen de overmatige beweging niet kunnen opvangen en zullen ze zelf falen. Er is geen manier om niet te merken dat alle drie kapot zijn. Ik heb ooit een gebruikte Cherokee getest die 3 kapotte steunen had; je kon letterlijk de 'beweging' van de aandrijflijn los van de carrosserie voelen. Bijna alsof je een lege aanhanger trekt en wanneer deze stuitert of een kuil raakt, voel je een momentane beweging in de carrosserie.

#9 ·
Wat is er aan de hand met motorsteunen (transmissie)?? Ik rijd al 10 jaar met mijn 2014 TH op en naast de weg, de steunen zijn prima. Ik ben er vrij zeker van. Onlangs heb ik mijn Jeep-dealer ALLES laten controleren.
Mijn eerste auto was een VW Kever uit 1963. Sindsdien heb ik nog nooit steunen hoeven te vervangen in een voertuig dat ik heb gehad.
Mijn huidige dagelijkse auto is een Oldsmobile LSS uit 1996 met 330.000 mijl, de steunen zijn een van de weinige onderdelen die nog origineel zijn. Vrijwel alles anders is minstens één keer vervangen. Ik maak me meer zorgen over het verroeste plaatwerk waar de steunen op vastgeschroefd zitten.
Mis ik hier iets?????

#10 ·
Wat is het probleem met motor-(transmissie)steunen?? Ik rijd al 10 jaar met mijn 2014 TH op en naast de weg, de steunen zijn prima. Ik ben er vrij zeker van. Onlangs heb ik ALLES laten controleren door mijn Jeep-dealer.
Mijn eerste auto was een VW Kever uit 1963. Sindsdien heb ik nog nooit steunen hoeven te vervangen in een voertuig dat ik heb gehad.
Mijn huidige dagelijkse bestuurder is een Oldsmobile LSS uit 1996 met 330.000 mijl, de steunen zijn een van de weinige onderdelen die nog origineel zijn. Vrijwel alles anders is minstens één keer vervangen. Ik maak me meer zorgen over het verroeste plaatwerk waar de steunen op vastgeschroefd zitten.
Mis ik hier iets?????
HĂ© @sanghill, nee, je mist niets en nee, er is geen algemeen probleem met de motorsteunen, zoals bijvoorbeeld de PTU's. Er zijn de laatste tijd een paar threads geweest die toevallig over de steunen gaan - allemaal toeval. Ik denk dat we ook iets meer horen over onze steunen dan andere auto's, omdat twee van de onze met vloeistof zijn gevuld, terwijl veel voertuigen massieve rubberen steunen gebruiken die, hoewel ze niet zo goed dempen, ook steviger zijn.

#13 ·
Van wat ik heb gevonden sinds ik te maken heb met defecte OEM-steunen op mijn 2014 ad1 v6 met 137k mijl en waardeloze aftermarket-steunen (Rock Auto-steunen gingen slechts 3 maanden mee voordat ze weer defect raakten) is het OEM-onderdeelnummer voor de bovenste transmissiesteun op de v6 onlangs bijgewerkt naar een nieuw onderdeelnummer en dat onderdeel is steviger dan het oudere onderdeel. Ik vermoed dat Jeep garantieproblemen heeft gehad met het oudere onderdeel en dat het opnieuw is ontworpen. Nieuw is 68270565AB. Het oude onderdeel was 68164710AF. Als je foto's van beide trekt, is de nieuwe dikker metaal en lijkt ook meer rubber te hebben, evenals een grotere vloeistofreservoirschijf aan de onderkant. Ik weet niet zeker of de 4 cilinders dezelfde steunen gebruiken of niet, mogelijk verschillende onderdelen ervoor. Mijn symptomen zijn trillingen bij stationair draaien en bij het schakelen, samen met geluid van de motor die beweegt, meer merkbaar bij lage snelheden. Ik sleep, dus dat helpt waarschijnlijk ook niet om de steunen een lang leven te geven. Ga echter nooit naar de aftermarket. Ja, ze zijn qua kosten veel goedkoper, maar gaan niet zo lang mee als de OEM-steunen.

#16 ·
Is er iemand die onlangs de steun aan de bestuurderskant heeft vervangen en hoeveel kostte het? Heb een 2017 Jeep Cherokee Latitide (FWD) die dit mogelijk nodig heeft...
Het onderdeel kost ongeveer $300. Ik gok een uur tot anderhalf uur arbeid (tegen een uurtarief van $300/uur).

Het onbekende is of uw achterste motorsteun ook vervangen moet worden. De bovenste steunen vallen meestal uit wanneer de onderste al defect is en de motor/transmissie-eenheid te veel heen en weer beweegt. De onderste zou waarschijnlijk nog een paar honderd meer toevoegen aan de totale kosten.

Opmerking: lokale garages kunnen deze klus ook klaren, waarschijnlijk ook tegen lagere arbeidskosten.