2014+ Jeep Cherokee Forums banner

De elektrische achterklep gaat maar een paar centimeter open en sluit dan weer.

60K views 54 replies 23 participants last post by  wayyout101  
#1 ·
Wanneer ik op een van de knoppen druk om de achterklep te openen, gaat deze maar een paar centimeter open en sluit dan automatisch weer. Dan moet ik de achterklep handmatig openen. Wanneer ik hem probeer te sluiten, is het hetzelfde in omgekeerde volgorde - hij begint te sluiten, maar na een paar centimeter gaat hij weer open. Ik heb veel op internet gezocht, maar kon niets vinden. Heeft iemand ideeën die me zouden kunnen helpen? Bedankt!

#2 ·
Met wat je beschrijft, lijkt het erop dat er iets vastloopt of blijft plakken. Er zijn veel dingen die verschijnen als je googelt op 'achterklep blijft hangen'.

• Like
Reactions: SpeedtekTH
#4 ·
Welk jaar?
Werkt het überhaupt als je probeert te helpen?
Met wat je beschrijft, lijkt het erop dat er iets vastloopt of blijft plakken. Er zijn veel dingen die opduiken als je googelt op 'achterklep blijft hangen'
Het is een Latitude uit 2016. Als ik op de knop druk (op mijn sleutelhanger, bij het stuur, op de deur zelf of de knop op het zijpaneel bij de achterklep), maakt hij het normale ding-geluid, de achterklep activeert en begint omhoog te gaan. Na ongeveer 1 seconde slaat hij onmiddellijk dicht. Als de klep open is en je drukt op de knop, maakt hij het ding-geluid, begint hij te sluiten en gaat hij dan onmiddellijk weer open.

Ik kan hem handmatig openen, maar hij begint te sluiten en ik moet hem gewoon overmeesteren en dan gaat hij open.

Ik heb allerlei dingen hierover gegoogeld, maar heb niemand met hetzelfde probleem gevonden. Het lijkt erop dat de problemen van de meeste mensen zijn dat de achterklep volledig vastzit of helemaal geen stroom heeft.

#3 ·
Het zou de rechter hulpveer kunnen zijn die vervangen moet worden. Ik moest die van mijn 2014 ongeveer een jaar geleden vervangen, omdat de achterklep niet meer vanzelf openging en ook niet meer sloot. De motor bewaakt de weerstand en snelheid en stopt het openen/sluiten als het buiten de specificaties valt. Die hulpveer is erg belangrijk.

#5 ·
Het zou de rechter hulpveer kunnen zijn die vervangen moet worden. Ik moest die van mijn 2014 ongeveer een jaar geleden vervangen, omdat de achterklep niet meer vanzelf openging en ook niet meer sloot. De motor bewaakt de weerstand en snelheid en stopt het openen/sluiten als het buiten de specificaties valt. Die hulpveer is erg belangrijk.
Dat is misschien een goed begin. Hij begint normaal te openen/sluiten, maar het lijkt erop dat hij denkt dat hij weerstand ondervindt en keert zich om. Gewoon uit nieuwsgierigheid, was het een dure reparatie?

#7 ·
De hulpsteun kunt u in minder dan 10 minuten vervangen. U hebt alleen een kleine schroevendraaier of een pick nodig om de kleine borgclips aan elk uiteinde van de oude te verwijderen. De nieuwe klikt gewoon op de kogelbouten. Een beetje vet op die kogelbouten maakt het iets gemakkelijker om erop te schuiven en biedt ook smering voor beweging. Ze kosten minder dan $30 op Rock Auto of Amazon.

#8 ·
De hulpsteun kun je in minder dan 10 minuten vervangen. Je hebt alleen een kleine schroevendraaier of pick nodig om de kleine borgclips aan elk uiteinde van de oude te verwijderen. De nieuwe klikt gewoon op de kogelbouten. Een beetje vet op die kogelbouten maakt het iets gemakkelijker om erop te schuiven en biedt ook smering voor beweging. Ze kosten minder dan $30 op Rock Auto of Amazon.
Bedankt. Ik zal het proberen en filmen. Als het werkt, zal ik de reparatie plaatsen.

#9 ·
U kunt de hulpveer in een paar seconden controleren. Maak gewoon één clip los en trek hem eraf (achterklep omhoog, uiteraard). Het is waarschijnlijk het beste om de achterklepzijde los te maken, zodat u voor de tests tegen de auto kunt drukken. Hij moet een robuuste kracht hebben, maar u moet hem wel in kunnen duwen. Het hangt af van het aantal ponden waarvoor hij is ontworpen, hoe moeilijk het zal zijn om hem in te duwen. Als hij heel gemakkelijk terug te duwen is, is hij kapot (veer waarschijnlijk gebroken). Als hij hard terugduwt, maar niet meteen, maar langzaam een beetje terugveert, is hij kapot (terugslag plakt). Als hij hard terugduwt, maar zo snel mogelijk los wil laten als u uw hand weghaalt, is hij kapot (terugslag kapot).

Ik zou daar beginnen voordat ik onderdelen 'afschiet'. Het kan uiteindelijk de aandrijfveer zijn die kapot is.

#10 ·
Bedankt AZjeeper. Ik heb de hulpveer losgekoppeld en geprobeerd te testen. Dat ding ging er helemaal niet in. Ik weet niet voor hoeveel lbs het ontworpen is, maar ik kon het niet bewegen. Ik ben gestopt met proberen omdat ik mijn zoon naar zijn training moet brengen, maar ik zal het later nog een keer proberen.

#11 ·
Bedankt AZjeeper. Ik heb de hulpsteun losgekoppeld en geprobeerd te testen. Dat ding wilde helemaal niet naar binnen. Ik weet niet voor hoeveel lbs het is ontworpen, maar ik kon het niet bewegen. Ik ben gestopt met proberen omdat ik mijn zoon naar zijn training moet brengen, maar ik zal het daarna nog een keer proberen.
Vervang het, en er is waarschijnlijk een kans van 95% dat het perfect zal werken. Goedkoop en gemakkelijk. Blijf de gemotoriseerde kant met de slechte helper hameren, en je zult hem opbranden, niet goedkoop en gemakkelijk...😎

#48 ·
Bedankt. Ik moest het hulpveeronderdeel bestellen bij Autozone. Het zou er morgen moeten zijn. Ik zal een update geven als het binnenkomt.
OK, aangezien de OP nooit terugkeerde om de thread bij te werken over of dit zijn probleem heeft opgelost of niet, zal ik informatie geven over mijn oplossing.
Om te beginnen heb ik een 15 Cherokee Limited met precies dit probleem (achterklep begint te openen en sluit dan onmiddellijk) met een kanttekening, hij zou niet sluiten dus de volgorde ging door totdat ik de achterklep pakte en hem voorbij de eerste voet of zo dwong...
Eerst probeerde ik de hulpveer, verwijderde hem en testte/verifieerde dat hij niet kapot was. Vervolgens kocht ik een vervangende elektrische veer (Amazon ~$105), verving hem en kreeg hetzelfde resultaat.
Ik probeerde ook de zekering te verwijderen, enz., maar niets. Ik vermoedde op dit punt de besturingsmodule, maar aangezien dit probleem begon kort nadat de terugroepactie (R27) bij de dealer was uitgevoerd, dacht ik dat ik ze ervoor zou laten betalen... Ze zeiden dat hun werk dit probleem niet kon hebben veroorzaakt en de reparatie niet zouden dekken (p.s. Ik geloof niet in toevalligheden ) dus ik zei ze dat ze op konden rotten en bestelde een besturingsmodule (ongeveer $110 of zo op Amazon).
Net vandaag de besturingsmodule geïnstalleerd en het probleem is opgelost.

Ik voelde me verplicht om op deze thread te reageren omdat ik overal online op zoek ging naar een oplossing voor mijn achterklep en deze thread was een van de weinige die over mijn exacte probleem sprak, en het was erg frustrerend om niet tot de daadwerkelijke oplossing te komen...

Ik hoop dat dit nuttig was.

#18 · (Edited)
Houd er rekening mee dat R27 van toepassing kan zijn op uw Cherokee.
De Power Liftgate Module bevindt zich ergens onder de vloer in de kofferbak, u moet controleren of er waterschade is.
De gasveer aan de rechterkant kan versleten zijn. De elektrische veer aan de linkerkant is mogelijk defect.
Er is ergens een herkalibratieprocedure voor de Power Liftgate.
Er zijn sensoren om te detecteren of iets de kofferbak belemmert bij het sluiten.
Ga naar een Jeep-dealer en laat ze het uitzoeken.

Verwijs naar: Liftgate-probleem Post #6 en alle andere posts.
Gebruik "Zoek community" hierboven voor extra posts.

Vertel ons meer over uw Cherokee en u krijgt mogelijk nuttigere antwoorden.

#19 ·
Onthoud dat R27 van toepassing kan zijn op uw Cherokee.
De Power Liftgate Module bevindt zich onder de vloer in de kofferbak, ergens, u moet controleren of er waterschade is.
De gasveer aan de rechterkant kan versleten zijn. De elektrische veer aan de linkerkant kan defect zijn.
Er is ergens een herkalibratieprocedure voor de Power Liftgate.
Er zijn sensoren om te detecteren of er iets de kofferbak probeert te sluiten.
Ga naar een Jeep-dealer en laat ze het uitzoeken.

Verwijs naar: Liftgate Issue Post #6 en alle andere Posts.
Gebruik "Zoek community" hierboven voor extra Posts.

Vertel ons meer over uw Cherokee en u krijgt mogelijk nuttigere antwoorden.
Bedankt voor de info. Ik hoopte echt dat het R27 was, maar mijn voertuig is een 2016 (3.2L V6). Ik heb het laatst voor diagnose gebracht en kreeg te horen dat de liftgate-motor vervangen moet worden. De klantenservicemedewerker vertelde me dat de draden gecorrodeerd waren, maar op het papier staat: “Klantprobleem geverifieerd. Liftgate sluit direct na het openen van 2 inch. Gecontroleerd op codes, opgeslagen code B188-13-LIFTGATE CONTROL CIRCUIT 1 - CIRCUIT OPEN gevonden. Linker achterpaneel verwijderd en verbindingen bij module in goede staat gecontroleerd. Draden gecontroleerd bij doorvoerconnector onder liftgate en 2 draden uit liftgate power drive unit gehaald. Vervanging aangeboden”.
Dus nu is het een reparatie van $750 met een onderdeel dat niet op voorraad is en geen voorraaddatum heeft. Om het nog erger te maken, vonden ze ook een lek in mijn radiator voor nog eens $1.550 (incl. a/c evac/recharge). Het was een dure dag.
Ik weet niet zeker hoe de draden uit de liftgate zijn getrokken... Ik ben helemaal geen autopersoon, maar dat lijkt me iets dat waarschijnlijk niet zou moeten gebeuren bij normaal gebruik.
Oh, en de radiator is ook niet op voorraad en heeft geen voorraaddatum. Het is niet de beste tijd om een Jeep-eigenaar te zijn (of eigenlijk een voertuigeigenaar, want tekorten aan onderdelen zijn helaas de norm... het moet zo frustrerend zijn voor de monteurs).

#20 ·
Bedankt voor de update. Draden zouden niet uit connectoren mogen vallen.
Er is een kleine kans dat de radiator gerepareerd kan worden. Ik heb de plastic eindkap op mijn Oldsmobile radiator gerepareerd met JB Weld.
Dealers repareren niets, maar een goede radiatorwinkel kan hem mogelijk repareren.
Misschien heeft een autosloperij een radiator en welk onderdeel van de achterklep je ook nodig hebt.
Geef onderdeelnummers aan je lokale autosloperij en ze kunnen een nationale zoektocht naar de onderdelen uitvoeren.

Ik heb ooit een gebruikte Audi gekocht als "onderdelenauto" om aan onderdelen te komen. De gebruikte Audi bleek in betere staat te zijn dan de mijne, dus werd de mijne de "onderdelenauto".

#22 ·
Mogelijk moet u een privébericht naar chez202 sturen om zijn antwoord te krijgen. Waarschijnlijk was een nieuwe hulpveer de 'fix'. Er zit een zekering in het zekering-/relaispaneel in het motorcompartiment. Kijk onder de afdekking en trek de zekering voor de elektrische achterklep eruit. Dat zou de module moeten resetten. Controleer onder de kofferbakvloer of er water in zit. Water kan ervoor zorgen dat de modules en elektrische aansluitingen defect raken. Jeeps hebben geen afvoer zoals Saab 900's, dus als er water in komt, kan het er niet uit. De hulpveer in mijn 2014 TH werkt nog steeds, dus ze lijken lang mee te gaan. Zet de achterklep omhoog en verwijder de hulpveer en kijk of het goed werkt. Het is waarschijnlijk erg koud in Zweden op dit moment, dus misschien houdt de veer niet van koud weer. Kan niet volledig uitklappen. Vertel ons over je Jeep. Doe je aan Eric Carlsson rallyrijden in de sneeuw?

#23 ·
Jammer dat we nooit het antwoord kregen (of het vervangen van de veer de oplossing was), want mijn achterklep vertoont nu PRECIES hetzelfde probleem. Het is seizoensgebonden warm in New England en het is al meer dan een week erg droog. Het probleem begon ook zonder waarschuwing of vreemd gedrag dat eraan voorafging. ...verder met googelen van de volgende hit.

#24 ·
Klap het luik volledig open en controleer vervolgens de hulpsteun.
Controleer vervolgens de elektrische achterklepsteun.
Controleer op water in de kofferbakvloer. Als de PLGM nat wordt, is deze waarschijnlijk beschadigd.
Soms raakt de software uit de pas en moet deze worden gereset. Zoek in dit forum naar het resetantwoord.
Laat ons weten wat je vindt.
Mijn elektrische achterklep werkt na 9 jaar nog steeds, dus ik ben aangemoedigd.

#28 ·
Zoek in dit forum naar het antwoord op de reset.
Laat ons weten wat je vindt.
Het verwijderen van de zekering van de elektrische achterklep gedurende ongeveer 1 minuut en vervolgens terugplaatsen reset de functie, zolang er verder niets mis is.
Heb het vaak in de mijne gedaan en het zou weer voor een willekeurige hoeveelheid tijd werken.

#25 ·
Zal al het bovenstaande doen, maar helaas niet snel vanwege werkverplichtingen. Ook is uit een andere thread een mogelijke boosdoener een blauwe draad onder de power strut boot. Het kan even duren, maar ik zal een antwoord plaatsen of het gerepareerd wordt of dat ik de rest van zijn levensduur handmatig de achterklep open en sluit. Ik kan het afketsen en de dealer over deze terugroepactie raadplegen: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2015/RCRIT-15V393-6798.pdf

#26 ·
Zal dit alles doen, maar helaas niet snel vanwege werkverplichtingen. Ook is uit een andere thread een mogelijke boosdoener een blauwe draad onder de power strut boot. Het kan even duren, maar ik zal een antwoord plaatsen of het gerepareerd wordt of dat ik de rest van zijn levensduur handmatig de achterklep open en dicht doe. Ik zou het kunnen afwimpelen en de dealer kunnen bezoeken over deze terugroepactie: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2015/RCRIT-15V393-6798.pdf
Begin met de simpele dingen zoals de hulpveer. Dat is meestal de schuldige 95% van de tijd...😎

#29 ·
Ze zitten aan de achterklep zelf (niet aan de carrosserie van het voertuig) aan de onderkant. Er zit er een aan de rechter- en aan de linkerkant. Om ze los te koppelen (niet dat je dat gaat doen, maar laten we zeggen voor diagnostische doeleinden) haal je de onderste bekleding van de achterklep af en trek je de aansluiting onder de bekleding los.

#32 · (Edited)
2018 Cherokee Limited
Ik zie dat een paar mensen een probleem beschrijven met de elektrische achterklep (berichten #1 en 25). Een van hen vermeldt een NHTSA-veiligheidsterugroepactie R27. Die terugroepactie is geschreven om de modeljaren 2014 - 2015 te dekken als oplossing voor waterindringing. Bestaat het waterprobleem nog steeds na de fabrieksmatige "reparatie"?

Achterklep gaat slechts een paar centimeter open of dicht en keert dan om alsof hij een obstakel raakt.

Mijn 2018 lijkt hetzelfde probleem te hebben. Ik heb geprobeerd de hulpveer te vervangen, maar dat hielp niet. Ik heb geprobeerd de zekering te verwijderen en terug te plaatsen om hem te resetten. Hij heeft hetzelfde probleem, ongeacht of de motor draait of niet.

Ik vroeg me af of iemand dit probleem ook heeft gehad bij nieuwere modeljaren? alsof de voorgestelde dealerreparatie niet werkt?? Mijn dealer meldt code B8188C-13, maar wil hem terug om verder onderzoek te doen / te repareren.

#34 ·
2018 Cherokee Limited
Ik zie een paar mensen die een probleem beschrijven met de elektrische achterklep (berichten #1 en 25). Een van hen vermeldt een NHTSA-veiligheidsterugroepactie R27. Die terugroepactie is geschreven om de modeljaren 2014 - 2015 te dekken als een oplossing voor waterindringing. Bestaat het waterprobleem nog steeds na de fabrieksmatige "reparatie"?

Achterklep gaat slechts een paar centimeter open of dicht en keert dan om alsof hij een obstakel raakt.

Mijn 2018 lijkt hetzelfde probleem te hebben. Ik heb geprobeerd de hulpveer te vervangen, maar dat hielp niet. Ik heb geprobeerd de zekering te verwijderen en terug te plaatsen om hem te resetten. Hij heeft hetzelfde probleem, ongeacht of de motor draait of niet.

Ik vroeg me af of iemand dit probleem heeft gehad bij nieuwere modeljaren? alsof de voorgestelde dealerreparatie niet voldoende is?? Mijn dealer meldt code B8188C-13, maar wil hem terug om meer onderzoek/reparatie te doen.
Vraag de dealer naar programmering, toen mijn probleem begon nadat ze R27 hadden gedaan, moesten ze volgens mijn dealer een programmeerupdate uitvoeren, toen moesten ze het een tweede keer doen toen ik hem weer terugbracht, maar af en toe moest ik de zekering eruit trekken om te resetten. Ik heb nooit problemen gehad met de elektrische achterklep totdat R27 was gedaan, dus het was de typische FCA-situatie waarbij het uitvoeren van een terugroepactie de zaken in de KL Cherokees erger maakt.

#33 · (Edited)
Code B8188C-13 berekent niet. Het enige wat R27 deed, was een afscherming over de printplaat in de kofferbak plaatsen. Heeft geen zin als er een ernstige waterlekkage is.
Er kan een probleem zijn met de obstructiesensor(en).
Zorg ervoor dat u geen water onder de vloerplaat van de kofferbak heeft.
Zoek de resetprocedure op en kijk of die werkt. Zoek in dit forum, het staat hier ergens.
Het kan zo simpel zijn als het verwijderen van de juiste zekering voor een bepaalde periode.
Probeer de achterklep te openen met de motor UIT. Probeer de achterklep te openen met de motor AAN. Als deze correct opent met de motor aan, heeft u mogelijk een zwakke accu. Laat uw accu gratis testen, als uw Jeep-dealer hem test, moet u betalen.

#37 ·
Image

Bedankt jfroese0132,

Dit was precies wat er met de mijne gebeurde. Ik heb 100.000 mijl. Ik denk dat het constante openen en sluiten om de Mutts in en uit te laten, de draad verslijt tot het punt van breken.

Ik heb ook de grijze draad gesoldeerd. Ik gok dat het een tijdje zal standhouden!

Ik heb Max Care, maar de dealer dicht bij mij in Zuid-Californië, San Juan Capistrano, is zo druk en zo verschrikkelijk traag. Ik kan voorspellen hoe het zou gaan.

Ik zou een afspraak maken voor een maandag. Vooraf een diagnosekosten van $180 betalen, mijn Jeep op zondagavond afleveren. Ze op donderdag bellen en ze zouden er nog niet aan begonnen zijn. De volgende week zou het klaar zijn, en ze zouden me vertellen dat het niet gedekt is. Nadat ik ze had gevraagd om het opnieuw te controleren en mijn achternaam correct te spellen, voeren ze het in - Hé, het is gedekt.

Ik mis de dealer in Marshfield MA echt......

Als het weer niet werkt, bestel ik deze

Image

#38 ·
Mijn achterklep (2015 Cherokee) zou achteruit gaan na een paar centimeter te zijn geopend. De stroomveer verwijderd (deze wordt losgekoppeld onder de hemelbekleding/kunststof bekleding van het achtercompartiment die eraf kan worden geklikt).
De rubberen harmonica-afdekking verwijderen. Twee van de draden waren doorgesneden (blauw & groen) en twee andere waren licht beschadigd maar nog steeds bevestigd (vlakbij waar ze uit de veer kwamen).
Ik heb wat nieuwe draad gehaald en gesoldeerd en gekrompen over de gerepareerde draden. De veer opnieuw geïnstalleerd en werkt geweldig?

#39 ·
Mooi. Blij dat mijn bericht geholpen heeft en dit klinkt als een veelvoorkomend probleem dat deze auto's hebben. Ik heb de breuk in de draden de eerste keer gemist en stond klaar om een nieuwe veerpoot te bestellen. Terwijl ik alles weer in elkaar zette, zag ik eindelijk de gebroken draden eruit steken. Er zit een grote bundel draden en ik kan me voorstellen dat er bij andere draadbreuken andere symptomen zouden zijn. Dus het zal de eerste plek zijn waar ik de volgende keer kijk.

#40 ·
Ter compleetheid van de diagnose van dit type probleem is het ook belangrijk om de handmatige (niet-aangedreven) veerpoot te overwegen. Volgens het Cherokee Service Manual heeft de aangedreven (bestuurderszijde) veerpoot alleen niet de kracht om het gewicht van de achterklep alleen op te tillen. Er is een werkende passagierszijde veerpoot nodig, dus als uw bedrading op de aangedreven veerpoot in orde lijkt te zijn, zorg er dan voor dat u diagnosticeert of de handmatige veerpoot defect is (wat u kunt doen door voorzichtig opwaartse kracht met uw vingers uit te oefenen om te zien of de aangedreven veerpoot het gewicht van de achterklep kan overwinnen en helemaal kan openen).