2014+ Jeep Cherokee Forums banner

Motorlampje + verlies van acceleratie + uit- en weer aanzetten

4.3K views 41 replies 8 participants last post by  GearHeadDiver  
#1 ·
Ik heb een 2018 Jeep Cherokee Trailhawk en een paar dagen geleden ging mijn motorlampje branden. Toen het lampje aanging tijdens het rijden, leek de motor vermogen te verliezen en kon ik niet accelereren. Ik zette de auto uit en weer aan en toen was het goed. De volgende dag probeerde ik ermee te rijden en het leek goed te gaan, maar toen ik een heuvel opreed, verloor de auto binnen een paar seconden volledig vermogen, geen motor, alle lichten gingen uit, maar toen ging alles vanzelf weer aan en toen was het goed. Tijdens dezelfde rit ging het motorlampje uit. Vanmorgen zette ik de auto aan om te zien wat er zou gebeuren en de motor leek te stotteren, als dat zin heeft.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Bedankt bij voorbaat.

#2 ·
Ik heb een 2018 Jeep Cherokee Trailhawk en een paar dagen geleden ging mijn motorlampje aan. Toen het lampje aanging tijdens het rijden, leek de motor vermogen te verliezen en kon ik niet accelereren. Ik zette de auto uit en weer aan en toen was het goed. De volgende dag probeerde ik ermee te rijden en het leek goed te gaan, maar toen ik een heuvel opreed, verloor de auto binnen een paar seconden volledig vermogen, geen motor, alle lichten gingen uit, maar toen ging alles vanzelf weer aan en toen was het goed. Tijdens dezelfde rit ging het motorlampje uit. Vanmorgen zette ik de auto aan om te zien wat er zou gebeuren en de motor leek te stotteren, als dat zin heeft.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Bedankt op voorhand.
Hey @Jpall20 ,

Welkom op het forum. Welke motor heeft uw TH? De 3.2 of 2.4? Ook, problemen gehad hiervoor? Ten slotte, heeft u een OBD2-lezer waarmee u kunt zien of uw Cherokee codes heeft?

#4 ·
Dank u! Het heeft de 2.4. Geen problemen hiervoor. En nee, helaas niet.
Controleer het oliepeil van uw motor. Ik geloof dat de 2.4l een sensor voor laag oliepeil heeft die problemen kan veroorzaken.
Welkom uit Nevada!

owns 2022 Jeep Cherokee Trailhawk
#6 ·
Hallo allemaal,
Nieuw hier...als gevolg van hetzelfde probleem dat de oorspronkelijke poster aangaf.

2015 Trailhawk 3.2l

Het probleem deed zich voor kort na aankoop (nieuw) en werd naar de dealer gebracht om te diagnosticeren.
Geen foutcode en de technicus kon het probleem niet reproduceren.
Sinds nieuw is het ongeveer een half dozijn keer gebeurd.

De terugroepactie voor de transmissiesensor is vorig jaar uitgevoerd.

Vorige week gebeurde het opnieuw bij ongeveer 230+k km....
Naar de dealer ermee.
Er was een foutcode voor de sensor die de nokkenasrotatie leest... sensor vervangen, probleem bleef bestaan.

Nokkenoliephaser(s) werden ook geïnspecteerd, zonder dat er problemen werden gevonden.

de dealer ging zelfs zo ver om de computer te vervangen (op hun kosten)...nog steeds geen oplossing.

De dealer heeft de theorie dat mogelijk een oliekanaal of een deel van het oliesysteem geblokkeerd is, waardoor er onvoldoende olie naar de nokkenassensor kan komen.

Ik ben ten einde raad en wil eigenlijk niet betalen voor een (verkennende) motordemontage.

Heeft iemand anders dit verlies van vermogen, het motorlampje en het probleem met de nokkenassensorsignaal ervaren?

#12 ·
Gary,

Holy Cow!! Als dit het probleem is, kan ik je niet genoeg bedanken. Ik zal dit absoluut doorgeven aan mijn man bij de dealer, die we 100% vertrouwen. Goede mensen daar, maar ze hebben dit duidelijk nog niet eerder meegemaakt.
Ik ben een old school motorman en weet niets van deze nieuwe motoren. Ik kan een probleem in mijn 401 Nailhead diagnosticeren en hem met mijn ogen dicht uit elkaar halen... deze Jeep-motor, niet zozeer...lol.
U noemde ook het toontandwiel... het is ook gecontroleerd en in orde bevonden.

Ik ben enthousiast dat dit het probleem kan oplossen... aangezien de Trail Hawk ons primaire voertuig is... en zelfs met de 230+k km... is hij in ongelooflijk goede staat, zowel mechanisch als cosmetisch.

Ik zal uw info doorgeven en u op de hoogte houden.
Nogmaals bedankt voor de tijd.

Ash...

#13 ·
Gary,

Holy Cow!! Als dit het probleem is, kan ik je niet genoeg bedanken. Ik zal dit absoluut doorgeven aan mijn man bij de dealer, die we 100% vertrouwen. Goede mensen daar, maar ze hebben dit duidelijk nog niet eerder meegemaakt.
Ik ben een old school motorman en weet niets van deze nieuwe motoren. Ik kan een probleem in mijn 401 Nailhead diagnosticeren en hem met mijn ogen dicht uit elkaar halen... deze Jeep-motor, niet zozeer...lol.
Je noemde ook het toontandwiel... het is ook gecontroleerd en in orde bevonden.

Ik ben enthousiast dat dit het probleem kan oplossen... aangezien de Trail Hawk ons primaire voertuig is... en zelfs met de 230+k km... is hij in ongelooflijk goede staat, zowel mechanisch als cosmetisch.

Ik zal je info doorgeven en je op de hoogte houden.
Nogmaals bedankt voor de tijd.

Ash...
Geen zorgen en natuurlijk hoeft het dit niet te zijn, maar het is zeker een bekend probleem dat moet worden gecontroleerd en dat past bij de symptomen die u ervaart. Succes en laat het ons weten!

#14 ·
Gary,

Gesproken met mijn favoriete man bij de dealer en de informatie gedeeld die je me gaf, helaas zijn al die dingen gedaan en gecontroleerd.
Nu ben ik ten einde raad..
Ik heb een 2019 Trailhawk met een 3.2 motor met een zeer lage kilometerstand gevonden...moet alleen nog even kijken of hij compatibel is met onze 2015.

Ik houd je op de hoogte.

A....

#15 ·
Gary,

Sprak met mijn favoriete man bij de dealer en deelde de informatie die je me gaf, helaas zijn al die dingen gedaan en gecontroleerd.
Nu ben ik ten einde raad..
Ik vond een 2019 Trailhawk 3.2 motor met een zeer lage km-stand... hoef alleen nog maar te controleren of deze compatibel is met onze 2015.

Ik houd je op de hoogte

A....
@GearHeadDiver ,

Ugh, letterlijk terug naar af! Nou, ik voel me in ieder geval beter dat ze het hebben gecontroleerd (y). Ik zou echt teleurgesteld zijn geweest als ze je phasers en phaser lock (wat het verwijderen van beide kleppendeksels inhoudt) hadden gecontroleerd en niet eens de integriteit van de galerijbouten hadden gecontroleerd, aangezien ze er al in zaten! OK, dus ervan uitgaande dat ze die twee dingen hebben gedaan, ga ik ervan uit dat ze de nokkenassen, tuimelaars en hydraulische klepstoters hebben gecontroleerd op tekenen van problemen, maar niets hebben gevonden.

Wat betreft een geblokkeerde oliegallerij, vind ik dit om verschillende redenen onwaarschijnlijk, waarbij de belangrijkste reden is dat een geblokkeerde galerij bijna altijd duidelijk zou zijn door lage oliedruk. Het zou geen intermitterend probleem zijn. Andere redenen.... de oliegallerij bevindt zich na het oliefilter, dus tenzij je nog nooit je oliefilter hebt vervangen en het helemaal verstopt is door 230.000+ km oude olieslib(!), dan kan er weinig in de galerij komen om een verstopping te vormen (tenzij er op een gegeven moment een stuk van het filtermedium is afgebroken, maar daar heb ik nog nooit van gehoord - dat lijkt ook vrij onwaarschijnlijk).

Even voor de volledigheid, kun je nog eens herhalen wanneer het probleem zich voordoet?

• Is het intermitterend of de hele tijd?
  • Alleen onder bepaalde wegomstandigheden (bijv. bergopwaarts gaan en op het gaspedaal trappen) of zelfs op vlakke wegen met een constante snelheid met de voet op het gaspedaal?
  • Alleen na het tanken of heeft het geen relatie met het toevoegen van brandstof?
  • enz. Nog andere aanwijzingen wanneer het gebeurt versus wanneer het niet gebeurt? En wordt het altijd verholpen door de auto aan/uit te zetten? En zo ja, gaat het dan weg of komt het meteen terug?

Vraag:

a. Hebben ze een compressietest (en/of een leak-down test) uitgevoerd om er zeker van te zijn dat al je cilinders binnen de specificaties vallen? (vraag het alleen omdat je een hoge kilometerstand hebt).

b. Afhankelijk van het antwoord op de tweede opsomming hierboven, als het alleen gebeurt bij het intrappen van het gaspedaal, kan het mogelijk een probleem met de gasklep zijn (bijv. een vuile gasklep die fysiek vast komt te zitten) en moet worden schoongemaakt... (Ik probeer te denken aan mechanische omstandigheden die zouden kunnen optreden om het vermogensverlies te veroorzaken MAAR OOK niet te registreren in je PCM om een foutconditie te veroorzaken, aangezien je alleen de nokkensensorsignaalcode krijgt (wat waarschijnlijk symptomatisch/reactiegericht is in vergelijking met de hoofdoorzaak).

c. En om injectoren uit te sluiten, krijg je geen misfire-codes, toch? Heb je een OBD2-adapter? Zo ja, en je maakt verbinding met je Cherokee met behulp van een app die Mode$06-gegevens heeft (zoals inCarDoc beschikbaar op zowel Android als iOS), zie je dan misfires in de tellers onder Diagnostics-Mode$06? (ps: Ook, met 230.000 km op de kilometerteller, zou het geen kwaad kunnen om een fles of twee behandeling van brandstofsysteem/injectorreiniger in de tank te doen als preventief onderhoud).

Hardop gedacht...

#16 ·
G,

Absoluut onregelmatig, maar sinds de technici zijn begonnen met zoeken, lijkt de nokkenassensorcode om de 70-100 km te worden weergegeven.
Is de afgelopen jaren een of twee keer per jaar voorgekomen en de dealer heeft in het verleden nooit een probleem kunnen vinden.
Geen verband met terrein of andere wegomstandigheden...een of twee keer bergop en op vlakke wegen.
Toen de Jeep vorige week binnenkwam, hebben ze een olieverversing gedaan en merkten ze op dat er een klein deel van het filtermateriaal ontbrak...vandaar de gedachte aan een geblokkeerde oliegalerij. Maar... niet mijn gedachte, want dit was een probleem vóór deze recente olieverversing/filterkwestie, daarvoor werd de olie trouw om de 5000-6000 km ververst.

Er werd geen melding gemaakt van een compressie- of leak-down-test die werd uitgevoerd.

Geen verband met tanken en de enige code die wordt weergegeven is die van de nokkenassensor.
Het probleem verdwijnt (evenals het controlelampje van de motor) wanneer het voertuig wordt uitgeschakeld en opnieuw wordt gestart...en rijdt/gedraagt zich normaal.

A....

#18 ·
De Trail Hawk blijft dezelfde problemen vertonen, evenals de ABS- en Traction Control-lampjes, die beide uitgaan wanneer het contact wordt uit- en weer aangezet.
Het vermogensverlies gebeurt nu een paar keer tijdens het rijden...en het controlelampje van de motor staat altijd aan.

Ik ben absoluut bereid om de motor te vervangen door die van 2019 die ik heb gevonden, in de hoop dat het probleem in feite met de motor te maken heeft en geen elektrisch probleem is.

Jammer dat er geen manier is om de motor/oliekanalen te spoelen.

#20 ·
De Trail Hawk blijft dezelfde problemen vertonen, evenals de ABS- en tractiecontrolelampjes, die beide uitgaan wanneer het contact wordt uit- en weer ingeschakeld.
Het vermogensverlies gebeurt nu een paar keer tijdens het rijden... en het controlelampje van de motor brandt altijd.

Ik ben absoluut bereid om de motor te vervangen door die van 2019 die ik heb gevonden, in de hoop dat het probleem in feite motorgerelateerd is en geen elektrisch probleem.

Jammer dat er geen manier is om de motor/oliekanalen te spoelen.
@GearHeadDiver ,

Ik begrijp wat je zegt over het spoelen van je oliekanalen, maar ik zie dat echt niet als een mogelijke oorzaak. Als je een verstopt kanaal zou hebben (waarvan ik niet weet dat iemand ooit heeft gemeld), is de gedachte dat papiergebaseerd oliefiltermateriaal de 30-60 psi druk van de oliepomp in de loop van de tijd zou kunnen weerstaan, gewoon een moeilijke gedachte om te bevatten.) Als het in de oliekanalen zou zitten, zou het de hele tijd gebeuren, niet slechts af en toe.

Ik bekijk je eerdere berichten en er viel me iets vreemds op....

#1. Je zegt dat dit probleem zich voordoet sinds nieuw? Dat was rond 2015 en nu zit je op 230+k KM's? Zo ja, wat was de uitleg van de dealer? Heb je serviceorders uit al die tijd waaruit blijkt dat de auto voor dit probleem is binnengebracht? Zijn ze dingen blijven vervangen of wat zijn alle diagnoses/bepalingen geweest?

#2. Naar welke terugroepactie voor de transmissiesensor verwijs je hieronder?

#3. Heb je een uitgebreide garantie? (bijv. MaxCare) Het is niet gemakkelijk om een dealer zover te krijgen dat hij de computer gratis vervangt op een 2015 Cherokee met 230k+ op de kilometerteller. Was dit omdat je een 'zaak' hebt van dit een langdurig probleem?

Ik denk echter dat de belangrijkste gedachte is dat als dit gebeurt sinds je de Cherokee in 2015 kreeg, dit iets inherent is dat toen bestond en niet iets recent (zoals een verstopt oliekanaal door een oliefilterwissel) of iets dat is ontstaan door slijtage....

#21 ·
Gary,

De problemen met het verlies van vermogen tijdens het rijden begonnen kort na aankoop, maar ik kan me niet herinneren of het ooit het controlelampje van de motor heeft geactiveerd.
Toen het probleem zich voordeed, werd het naar de dealer gebracht, maar de technici konden het probleem nooit reproduceren.
Mijn fout over de terugroepactie van de transmissie...het was voor de PTU Input Spline.
De andere transmissiereparatie was voor een vacuümdruksensor die defect was en waardoor de transmissie niet in de versnelling kon komen.
We hebben geen verlengde garantie, het recente werk dat de nieuwe computer ($3000+) omvatte, is gedaan en niet aan ons in rekening gebracht omdat we al ongeveer 18 jaar klant (en vrienden) van de dealer zijn. Super, eerlijke en zeer meegaande mensen.

#23 ·
Gary,

De problemen met het verlies van vermogen tijdens het rijden begonnen kort na aankoop, maar ik kan me niet herinneren of het ooit het controlelampje van de motor activeerde.
Toen het probleem zich voordeed, werd het naar de dealer gebracht, maar de technici konden het probleem nooit reproduceren.
Mijn fout over de terugroepactie van de transmissie... het was voor de PTU Input Spline.
De andere transmissiereparatie was voor een vacuümdruksensor die defect was en waardoor de transmissie niet in de versnelling kon komen.
We hebben geen verlengde garantie, het recente werk dat de nieuwe computer ($3000+) omvatte, is gedaan en is ons niet in rekening gebracht omdat we al ongeveer 18 jaar klant (en vrienden) van de dealer zijn. Super, eerlijke en zeer meegaande mensen.
Je hebt een goede relatie met deze dealer! (y)

#24 ·
Het controlelampje van de motor deed zich eens in de paar maanden voor, maar nu zijn dat en de ABS- en tractiecontrolefouten_lampjes nieuw, sinds het recente onderzoek naar de oorzaak van de nokkenassensor.
Hmmm. Een CEL zou eigenlijk nooit zomaar aan/uit moeten gaan, tenzij er een daadwerkelijk onderliggend probleem is en als dit vermogensverlies al optreedt sinds je de Cherokee in 2015 terugkreeg, dan lijkt er iets van lange duur te spelen. Ik ben er niet zeker van dat iets wat ik op dit moment zou kunnen suggereren een bepaalde aanwijzing zou zijn, aangezien ik me meestal concentreer op 'wat er is veranderd' of veelvoorkomende ouderdom/problemen bij Cherokees naarmate ze ouder worden.

Even ter bevestiging, is je batterij getest, correct? Weet je hoe je je primaire aardingskabel (die naar de zijkant van de transmissiebehuizing) kunt controleren? Er is hier op het forum een procedure genaamd "aardingskabel DIY" (ze corroderen na verloop van tijd en op een 2015 is het waarschijnlijk tijd voor vervanging), maar dat zou het probleem in een NIEUWE Cherokee (in 2015) niet verklaren.

Moet hier nog eens over nadenken...

#25 ·
Gary,

Ik ben wat nauwkeuriger gaan kijken naar een aantal verbindingen omdat ik ervan overtuigd ben dat het een elektrisch probleem is...
Ik merkte zware corrosie op de aardingsband van de computer naar het frame en heb deze vervangen door een dikkere draad/ringklemmen.
Ik was er zeker van dat ik het had verslagen... de jeep aangezet, geen waarschuwingslampjes.
Ik reed ongeveer 70 km zonder problemen of vermogensverlies, toen gebeurde het opnieuw.

Ten eerste, controlelampje motor... geen verandering in rijden of gas geven.

Ten tweede, ABS-lampje (waar normaal gesproken het lampje voor weinig brandstof zit)....

Ten derde, nadat het ABS-lampje ongeveer 5 minuten brandde, ging het lampje van de tractiecontrole branden.
Toen geen gascontrole, 3200 tpm bij ongeveer 68 km/u.

Als ik stop, het voertuig laat draaien maar de transmissie in de parkeerstand zet... dan in Drive, komt het gas terug.

#28 ·
Gary,

Ik ben wat dichter naar een paar verbindingen gaan kijken omdat ik ervan overtuigd ben dat het een elektrisch probleem is...
Ik merkte zware corrosie op de aardingsband van de computer naar het frame en verving deze door een draad/ringklemmen met een zwaardere diameter.
Ik was er zeker van dat ik het had verslagen... de jeep aangezet, geen waarschuwingslampjes.
Ik reed ongeveer 70 km zonder problemen of vermogensverlies, toen gebeurde het weer.

Eerst het controlelampje van de motor... geen verandering in het rijden of de gashendel.

Ten tweede, ABS-lampje (waar het lampje voor weinig brandstof zich over het algemeen bevindt)....

Ten derde, na ongeveer 5 minuten dat het ABS-lampje aanging, ging het lampje van de tractiecontrole branden.
Toen geen gashendelbediening, 3200 tpm bij ongeveer 68 km/u.

Als ik stop, het voertuig laat draaien maar de transmissie in parkeerstand zet... dan Drive, komt het gas terug.
Als dit geen schoolvoorbeeld is van "voltage gerelateerd", dan weet ik niet wat het wel is...🤔🫤

#32 ·
#31 ·
Hoewel mij verteld is dat er een continuïteitscontrole is uitgevoerd, weet ik niet zeker in hoeverre. Ik zal misschien alle connectorblokken van dichtbij bekijken en mogelijk de kabelboom van de toegankelijke kabelboom halen om goed te kunnen kijken. Het lijkt er niet op dat de kabelboom/bekleding is geïnspecteerd. Dit drijft me serieus tot waanzin!!

#35 ·
Ik zal het morgen controleren...
Ik begrijp de problemen die veroorzaakt kunnen worden door corrosie en slechte contacten, maar het is moeilijk voor te stellen dat dit de oorzaak van de TH-problemen kan zijn.
Hoewel, als het is zoals je liet zien... moet het sowieso vervangen worden.
Ja, je aarde ziet eruit alsof deze vervangen kan worden (de aarding is absoluut cruciaal in de Cherokee), maar de vraag is, toont je gaskleptemperatuursensor met die scantool altijd aan de onderkant van zijn bereik zoals dat? (Hoewel er uitlaattemperatuur staat, neem ik aan dat dit de gasklephuistemperatuursensor is. Op de V6 zit deze in de resonatorbox direct voor de gasklep).

Image

#36 ·
G,

Dat kan ik helaas niet beantwoorden...behalve dat het erg koud was op de dag dat dit werd gescand.

Na het vervangen van de kleine massakabel van de computer naar het frame, brandt de CEL nog steeds, maar in de afgelopen 3 dagen is de Jeep niet meer in de noodloop gegaan en heeft hij ook geen vermogen meer verloren.

Mijn beschrijving van de waarschuwingslampjes was onjuist...GEEN ABS-lampje, maar er zijn 2 tractiecontrolelampjes (maar niet in de afgelopen 3 dagen).
Wat ik dacht dat het ABS-lampje was, is het Service Stop Start System
Image

Image

lampje...een met het voertuig/golvende lijnen en de andere is de cirkelpijl met A in het midden....NIET het ABS-lampje.

Hoping om morgen of maandag bij de hoofdmassa (accu) te komen.

#41 ·
G,

Ja...de kleinere ringkabeldraad was van de PCM naar het frame. Ik vind het vreemd dat na al het "verkennende" werk dat is gedaan om het probleem/de problemen te lokaliseren, en vooral het feit dat de PCM is vervangen, gecorrodeerde massadraden over het hoofd zijn gezien.

De afgelopen week en een beetje is de CEL nog steeds aan, evenals het Auto Start/Stop-lampje....maar niet het tractiecontrolelampje, en geen recent vermogensverlies (noodloop).
Met uitzondering van de foutlampjes functioneert de Jeep "normaal".

Voor iemand met een zeer goede mechanische achtergrond in de auto-industrie drijft dit me tot waanzin!

#42 ·
Gary,

Een korte update (in de hoop dat het me niet ongeluk brengt).

Na het vervangen/schoonmaken van de 2 massabanden (PCM naar frame & accu naar frame/transmissie) bleven we rijden terwijl we met dezelfde lampjes/fouten te maken hadden.

Ongeveer 3 weken geleden stopte ik om te tanken... vulde de tank en startte de Jeep en de CEL was uit...
GEEN DASH LIGHTS (foutlampjes) helemaal.

Het is 3 weken geleden en alles werkt normaal... geen waarschuwingslampjes.

Het grappige is dat de Start/Stop-functie weer begon te werken... voordat alle andere problemen begonnen, werkte het af en toe.

Duimen