2014+ Jeep Cherokee Forums banner

2016 Jeep Cherokee Trailhawk achterdifferentieel-transmissie?

17K views 34 replies 8 participants last post by  Mike_wth14  
#1 ·
Hallo, ik had dringend hulp nodig bij mijn probleem met mijn achterste tussenbak.
Ik had een probleem waarbij de onderste plug op de achterste tussenbak los was geraakt en langzaam wat olie lekte. Ik ben niet zeker van de juiste term hiervoor (achterste tussenbak-achtig ding), maar ik had de sensor aan de onderkant losgekoppeld en daarna weer vastgedraaid. Het probleem is nu dat ik niet kan vinden waar je dit ding weer kunt bijvullen?? Er was net genoeg uitgelekt om de service 4wd-sensor te laten afgaan.. soms gaat hij kort na het starten aan en soms kun je een uur rijden voordat hij aangaat. Ik kan geen handleidingen vinden over hoe je dit ding moet vullen. Ik zou het vreselijk vinden om de hele differentieel te moeten laten zakken om het bij te vullen. . Ik merkte ook dat het een soort groene vloeistof is, ik neem aan dat het die dure Mopar ATF is die erin gaat?? Op dit moment weet ik absoluut niet wat ik ermee moet doen.
Op de foto's staat de kleine elektromotor erop om een idee te krijgen waar ik het over heb

Attachments

#3 · (Edited)
Hoi, ik had dringend hulp nodig bij mijn probleem met mijn achterste transfer case.
Ik had een probleem waarbij de onderste plug op de achterste transfer case los was geraakt en langzaam wat olie lekte. Ik ben niet zeker van de juiste term hiervoor (achterste transfer case-achtig ding), maar ik had de sensor aan de onderkant losgekoppeld en toen heb ik hem weer vastgedraaid. Het probleem is nu dat ik niet kan vinden waar je dit ding weer kunt bijvullen?? Er was net genoeg uitgelekt om de service 4wd-sensor te laten afgaan... soms gaat hij kort na het starten aan en soms kun je een uur wachten voordat hij aangaat. Ik kan geen handleidingen vinden over hoe je dit ding moet vullen. Ik zou het haten om de hele diff te moeten laten zakken om het gewoon bij te vullen. . Ik merkte ook dat het een groenachtige vloeistof is, ik neem aan dat het die dure Mopar ATF is die erin gaat?? Op dit moment ben ik volledig de weg kwijt wat ik ermee moet doen.
Op de foto's staat de kleine elektromotor erop om een idee te krijgen waar ik het over heb
Hoi @Sutley92 ,

Welkom op het forum. De unit wordt een Rear Drive Module (RDM) genoemd. Er zijn drie varianten, AD1, AD2 en AD2Lock, afhankelijk van uw specifieke Cherokee-model. Ongeacht het model worden er twee vloeistoffen gebruikt:

1. Gear Oil (specifiek, Mopar 70W-80 pn: 68227765AB) die wordt gebruikt in het roze omcirkelde gedeelte hieronder. Als u een AD2/AD2Lock-unit heeft, heeft u eigenlijk twee van deze secties. De vulplug voor dit gedeelte bevindt zich aan de achterkant van de unit. Afhankelijk van of u een AD1- of AD2/AD2Lock-unit heeft, heeft u respectievelijk een of twee vulpluggen.

2. Hydraulische olie. De unit die verantwoordelijk is voor het inschakelen van het natte koppelingspakket gebruikt hydraulische vloeistof die van de bovenkant van de unit wordt gevuld (Mopar pn: 68227766AB). Het reservoir voor dit gedeelte is de platte metalen plaat die u bovenaan de foto hieronder in het wit omcirkelde gedeelte ziet. Dit gedeelte bevat synthetische hydraulische vloeistof die lijkt op een ATF-vloeistof en wordt via interne kanalen door de koppelingszijde van de unit verdeeld. Het wordt via de pomp aan de linkerkant, die u op uw foto heeft opgemerkt, in het koppelingspakket gepompt. Er zit ook een druksensor direct ernaast. Uit de beschrijving van het gebied waar u de olie vond, denk ik dat het waarschijnlijker is dat het de hydraulische vloeistof was die u zag. Als de hydraulische vloeistof laag wordt, zuigt de pomp lucht op, registreert de druksensor vervolgens het gebrek aan druk om de koppeling te activeren en verschijnt vervolgens het 4WD-foutbericht.

Vraag... welke kleur heeft/had de vloeistof? Was het een helder groen (hydraulisch) of goud/bruinachtig (gear oil) kleur?

Als het de hydraulische olie is, is er helaas alleen toegang via het reservoir aan de bovenkant, waardoor u de unit moet laten zakken om het deksel eraf te halen en meer hydraulische olie toe te voegen. Er is een ontluchtingsbuis die uit het reservoir komt. Ik weet niet zeker of het mogelijk is, als u de ontluchtingsbuis zou kunnen loskoppelen, of u een klein volume olie door die buis zou kunnen toevoegen. Het zou mogelijk kunnen zijn, maar ik weet niet zeker of het een eenrichtingsontluchtingsmechanisme op de buis heeft.

Image

Image

Image

#5 ·
Nu zie ik, zei de blinde man. Oké, hij verwijderde de sensor en verloor wat hydraulische olie. Geen goede zet.
Dus nu moet hij de RDM laten zakken om hydraulische olie toe te voegen.
De ontluchtingsslang is voor de tandwielolie-kamer, niet voor de hydraulische olie-kamer.
Maak veel video's, het is vrijdag de 13e, wat dan ook.
Ik wou dat die stomme pop-ups zouden stoppen met het verstoren van mijn cursor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#8 ·
Nu zie ik, zei de blinde man. Oké, hij heeft de sensor verwijderd en wat hydraulische olie verloren. Geen goede zet.
Dus nu zal hij de RDM moeten laten zakken om hydraulische olie toe te voegen.
De ontluchtingsslang is voor de tandwielolie-kamer, niet voor de hydraulische olie-kamer.
Maak veel video's, het is vrijdag de 13e, wat dan ook.

Ik wou dat die stomme pop-ups zouden stoppen met het verstoren van mijn cursor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: De ontluchtingsslang is voor de tandwielolie-kamer, niet voor de hydraulische olie-kamer.

Bedankt @sanghill. Ik ben er altijd van uit gegaan dat de ontluchting voor de hydraulische kamer was, aangezien deze onder druk stond (de tandwielolie-kamer staat niet onder druk, dus ik kon niet zien waarom deze ontlucht zou moeten worden), maar je zou gelijk kunnen hebben. Om eerlijk te zijn, ik heb nooit precies getraceerd waar de ontluchting naartoe ging. Deze winter zal ik het bevestigen (Rich heeft me zijn oude AD2Lock-eenheid cadeau gedaan die ik in mijn schuur heb en die ik ga afbreken!!!) :)

#6 ·
Bedankt voor alle info Gary! De kleur van de vloeistof is dat groenachtige spul, dus ik weet dat het zeker de hydraulische vloeistof is. Ik heb de auto nog niet lang, ik ben de 2e eigenaar. Ik vraag me bijna af of de vorige eigenaar de sensor eraf heeft gehaald en hem toen niet helemaal heeft vastgedraaid. Hij zat behoorlijk los voordat ik hem aandraaide. Het lijkt er dus op dat ik helaas de hele unit moet laten zakken om hem bij te vullen... dat is zeker geen leuke klus, neem ik aan. Ik had gehoopt dat er een soort vulling zou zijn. Maar ik waardeer alle info, ik ben nieuw in de Jeep-wereld. Ik denk dat ik aan de slag moet, het zou zeker fijn zijn om weer 4WD te hebben op deze ijzige wegen in Alberta haha.

#9 ·
Dank je voor alle info Gary! De kleur van de vloeistof is dat groenige spul, dus ik weet dat het zeker de hydraulische vloeistof is. Ik heb de auto nog niet lang, ik ben de 2e eigenaar. Ik vraag me bijna af of de vorige eigenaar de sensor eraf heeft gehaald en hem toen niet helemaal heeft vastgedraaid. Hij zat behoorlijk los voordat ik hem vastdraaide. Het lijkt er dus op dat ik helaas de hele unit moet laten zakken om hem bij te vullen... dat is absoluut geen leuke klus, neem ik aan. Ik had gehoopt dat er een soort vulling zou zijn. Maar ik waardeer alle info, ik ben nieuw in de Jeep-wereld. Ik denk dat ik aan de slag moet, het zou zeker fijn zijn om weer 4WD te hebben op deze ijzige wegen in Alberta haha
Hoi @Sutley92, geen probleem en succes (y) Als je de aandrijfas loskoppelt, is het misschien mogelijk om de unit net genoeg te laten zakken om de bovenste vulplaat eraf te halen en het reservoir bij te vullen. De officiële manier is om de aandrijfas van de RDM te verwijderen (zoals @sanghill opmerkte, zorg ervoor dat je hem vastbindt of iets dergelijks zodat hij niet zomaar naar beneden zakt, anders zou je het eerste gewricht van de aandrijfas kunnen beschadigen) en het wiel/de halve as aan de bestuurderskant te verwijderen, waarna je de RDM kunt laten zakken).

#12 ·
Bedankt jullie beiden voor alle info. Nog een vraag. Nadat ik dit heb laten vallen en de vloeistof heb toegevoegd, moet ik het dan naar een dealer brengen om de service 4wd te laten verdwijnen nadat ik klaar ben? Of verdwijnt het vanzelf als de vloeistof op een adequaat niveau is?
Het foutbericht zou vanzelf moeten verdwijnen, ervan uitgaande dat er geen ander probleem is naast het lage vloeistofpeil.

Een paar dingen...

1. Zodra je nieuwe vloeistof hebt toegevoegd, moet je het systeem ontluchten. Je hebt een app genaamd AlfaOBD en een compatibele adapter nodig om dit te doen. Zie info hier: Zie bericht #39 hier: https://www.jeepcherokeeclub.com/threads/ordered-a-vgate-vlinker-mc.249899/post-3034014

2. Als je deze procedure uitvoert (het differentieel laten vallen), zou ik ook de actuator (de andere zwarte doos bovenop het differentieel) verwijderen en de magneet en sensor voorzichtig schoonmaken en vervolgens opnieuw installeren. Er kan zich na verloop van tijd ophoping op voordoen, wat ook een "Service 4WD"-foutmelding kan veroorzaken. Als je ook nog nooit de gewone versnellingsbakolie hebt vervangen, is dit het moment om deze eruit te zuigen en te vervangen, zodat deze vers is (gaat dan waarschijnlijk de resterende levensduur van het voertuig mee).

(y)

#11 ·
Ik heb misschien 30 sets assen gedaan, meestal re-gear, en wat de hydrauliek??? o_O

Ik wil er graag een (opgeblazen, vernield) te pakken krijgen om uit elkaar te halen en mee te rotzooien. :cool:

Vroeger in de achtertuin... Vervang die spinnenwielen...

#17 ·
HĂ© Gary, ik ben hier net mee klaar. Ik kon alles misschien 4-5 inch laten zakken. Genoeg om een inbussleutel opzetstuk te kunnen plaatsen en de bovenplaat te verwijderen. Ik hoefde de uitlaatdemper niet te laten zakken, ik had net genoeg ruimte om mijn handen erin te steken. De uitlaatdemper laten zakken zou iemand wel wat meer ruimte geven. Gebruikte een transmissiekrik om het differentieel te ondersteunen. Kostte wat moeite, maar was zeker te doen!

#18 ·
Hey Gary Ik heb dit eigenlijk net gedaan, ik kon alles misschien 4-5 inch laten zakken. Genoeg dat ik een inbussleutel opzetstuk kon plaatsen en de bovenplaat kon verwijderen. Ik hoefde de uitlaatdemper niet te laten zakken, ik had net genoeg ruimte om mijn handen daarboven te krijgen. De uitlaatdemper laten zakken zou iemand wel wat meer ruimte geven. Gebruikte een transmissiekrik om het differentieel te ondersteunen. Kostte een beetje vechten, maar was zeker te doen!
Uitstekend! Kon je de vloeistof bijvullen en ontluchten? Zo ja, verdween de Service 4WD-fout?

#19 ·
Hallo, ik ben nieuw in de club en ben vooral geĂŻnteresseerd in deze thread. Ik heb een 2019 Cherokee Limited met de Active Drive 1 en de achterdifferentieel lekt rond de pompmotor (net vervangen door een dealer). Kortom, ik vertrouw de dealer niet om mijn voertuig nogmaals aan te raken (ik zal niet in details treden), en ik wil de pompmotor verwijderen en de O-ringen controleren die geacht worden geĂŻnstalleerd te zijn. Ik heb de O-ringen besteld en probeer uit te zoeken hoe ik vloeistof kan terugvullen, omdat ik er zeker van ben dat deze eruit zal lopen wanneer ik de motor verwijder. Nogmaals, dit is een Active Drive 1 en er is geen reservoir bovenop de achterdifferentieel. Advies?

#20 ·
Hallo, ik ben nieuw in de club en ben vooral geĂŻnteresseerd in deze thread. Ik heb een 2019 Cherokee Limited met de Active Drive 1 en het achterdifferentieel lekt rond de pomp, (net vervangen door een dealer). Kortom, ik vertrouw de dealer niet om mijn voertuig weer aan te raken, (ik zal niet in details treden), en ik wil de pomp verwijderen en de O-ringen controleren die geĂŻnstalleerd zouden moeten zijn, ik heb de O-ringen besteld en probeer uit te zoeken hoe ik vloeistof terug kan toevoegen, want ik weet zeker dat deze eruit zal lopen als ik de motor verwijder. Nogmaals, dit is een Active Drive 1 en er is geen reservoir bovenop het achterdifferentieel. Advies?
Er is een toegangsplug in de buurt van de naad van de behuizingshelft die volgens mij wordt gebruikt om de vloeistof bij te vullen op een AD1, maar ik weet niet zeker of deze bereikt kan worden zonder de unit te laten zakken. Denk je dat ze vergeten zijn de o-ring te vervangen of denk je dat de pomp gewoon niet goed zit etc.? Hoeveel lekt het, kun je een foto plaatsen?

#21 ·
Bedankt voor de reactie! Ik vermoed dat de O-ring beschadigd/ontbreekt. De motor lijkt correct te zitten (geen openingen), maar er komt vloeistof uit dat gebied. Ik heb een inspectiespiegel gebruikt en de plug gezien waar je het over hebt, in de buurt van de ontluchting maar aan de andere kant van de naad van de behuizing. Ik zal er weer onder moeten om wat foto's te maken, maar het lekt zo erg dat de onderkant van de differentieelbehuizing nat is en ook wat op de uitlaat. En een olievlek op de oprit...

#23 ·
Dank voor de reactie! Ik vermoed dat de O-ring beschadigd/ontbreekt. De motor lijkt correct te zitten (geen openingen), maar er komt vloeistof uit dat gebied. Ik heb een inspectiespiegel gebruikt en de plug gezien waar je het over hebt, in de buurt van de ontluchting maar aan de andere kant van de naad van de behuizing. Ik zal terug moeten om wat foto's te maken, maar het lekt zo erg dat de onderkant van de differentieelbehuizing nat is en ook wat op de uitlaat. En een olievlek op de oprit...
Vraag... als de dealer de reparatie heeft uitgevoerd en deze nog onder garantie viel, bent u dan als 2019 nog onder de aandrijflijn garantie of de reparatie binnen de garantie waar u hem naar een andere dealer zou kunnen brengen?

#22 · (Edited)
Dus op de 2019+ (reservoirloze) AD1-eenheden zijn er twee zeskantpluggen waarvan ik aanneem dat het de vul-/ontluchtingspoorten zijn. U zult wat afdichtmiddel (RTV of bruine Locktite) rond deze poorten opmerken om af te dichten tegen lekken. Soortgelijke poorten zitten eigenlijk ook op de 2014-2018-eenheden, maar die bevatten ook het reservoir (ik weet niet zeker wat de reden is voor de verandering in het ontwerp).

Ik heb een 2014, dus mijn servicemanual bevestigt niet dat dit de vulgaten zijn, maar het zou logisch zijn. Helaas kan ik de procedure niet bevestigen, maar ik neem aan dat het gat (is de bovenste plug (#1) een "ontluchtings"- en vulgat of is het alleen een ontluchtings-/overloopgat en een gat naast de pompsensorafvoer, enz.). Het bovenste gat is natuurlijk het belangrijkste/eenvoudigste, omdat alle opgesloten lucht omhoog stroomt en vloeistof ook van daaruit kan worden gevuld.

#24 ·
De garantie op de aandrijflijn is 5 jaar/60.000 mijl (denk ik), en ik heb meer dan 60.000 mijl met het voertuig gereden. Ik heb een uitgebreide garantie op het voertuig, met een eigen risico van 200$. Mijn plan is om de lekkage zelf te repareren als het een relatief eenvoudige reparatie is, maar ik weet niet zeker of dat het geval is. Ik heb een paar foto's bijgevoegd, dit is na het goed schoonmaken van het differentieel en het uit de garage halen van het voertuig op de oprit.

#27 ·
De garantie op de aandrijflijn is 5 jaar/60.000 mijl (denk ik), en ik heb meer dan 60.000 mijl met het voertuig gereden. Ik heb een uitgebreide garantie op het voertuig, met een eigen risico van 200$. Ik ben van plan de lekkage zelf te repareren als het een relatief eenvoudige reparatie is, maar ik weet niet zeker of dat het geval is. Hierbij een paar foto's, dit is na het goed schoonmaken van het differentieel en het uit de garage halen van het voertuig op de oprit. View attachment 230437 View attachment 230439
Even om het makkelijkste eerst te controleren... Kunnen er schroeven gemakkelijk worden gedraaid? (bijv. de monteur heeft ze niet vastgedraaid?) Merk op dat er schroeven zijn om de pomp aan de houder te bevestigen (die volgens mij alleen met de pomp wordt verkocht) en dan drie schroeven om de houder aan de RDM-assemblage te bevestigen. Het lijkt erop dat de lekkage van de laatste komt.

#25 ·
Zoek naar aftappluggen en vulpluggen met 3/8" vierkante aansluitingen.
Ik neem aan dat u versnellingsbakolie lekt en geen ATF.
Mijn 2014 TH heeft geen aftappluggen waar ik van op de hoogte ben.
Er zit een vulplug aan de achterkant links en rechts van de RDM.
Persoonlijk denk ik niet dat u de pompdichtingen moet vervangen. Als u dat wel doet en het ATM-systeem moet worden ontlucht, dan heeft u een WiTech nodig.
Ik voeg gewoon versnellingsbakolie toe aan de twee vulpluggen en met regelmatige tussenpozen om de juiste 'vulling' te behouden. Vrij eenvoudig en brengt geen risico met zich mee om iets te beschadigen.

#26 ·
Zoek naar aftappluggen en vulpluggen met 3/8" vierkante aansluitingen.
Ik neem aan dat u tandwielolie lekt en geen ATF.
Mijn 2014 TH heeft geen aftappluggen waar ik van op de hoogte ben.
Er zit een vulplug aan de achterkant links en rechts van de RDM.
Persoonlijk denk ik niet dat u de pompdichtingen moet vervangen. Als u dat wel doet en het ATM-systeem moet worden ontlucht, dan heeft u een WiTech nodig.
Ik voeg gewoon met regelmatige tussenpozen tandwielolie toe aan de twee vulpluggen om de juiste 'vulling' te behouden. Vrij eenvoudig en brengt geen risico met zich mee om iets te beschadigen.
Hoi @sanghill, dit is anders. Het is de pompdichting (voor de drukkopelingsplaten), niet de vulgaten voor de tandwielolie aan de achterkant (achter) van de RDM (waar er een of twee zijn, afhankelijk van AD1 of AD2). Dit is de eerste keer dat ik hoor van het falen van de o-ringafdichting van de pomp. Vrijwel zeker een fout tijdens het installatieproces, aangezien de pomp net is vervangen.

#28 ·
Dus, er lijken eigenlijk twee o-ringen voor die assemblage te zijn. Als je naar de boring kijkt waar de pomp in gaat op de RDM op de foto hieronder, kun je nauwelijks twee treden/lippen in het boorgat onderscheiden. Ik wed dat één o-ring (na #10) rond de centrale pompboring gaat en dan de tweede o-ring (onderdeel #11) rond de hele pompassemblage-naar-RDM-bevestiging.

Wat denk je... wed een dollar dat er eentje ontbreekt...

#33 ·
Ik neem aan dat dit de motor/pomp zal laten draaien om de lucht eruit te spoelen zonder de 4wd-storing te activeren?
Om eerlijk te zijn, ik heb mijn RDM nog niet hoeven te vervangen, dus ik heb de mijne nog niet hoeven te ontluchten. Ja, ik zou er volledig van uitgaan dat het de pomp laat draaien om lucht uit het systeem te ontluchten (vandaar de noodzaak om bij de bovenste schroefdraadaansluiting te kunnen komen om ontluchte lucht eruit te laten en bij te vullen indien nodig). Hoewel ik geen ervaring uit de eerste hand heb, kan ik niet geloven dat dit het Svc 4WD-lampje zou activeren (dit is een vereiste procedure die Jeep ook in hun WiTech aanbiedt).

#34 ·
Let op, ik heb een 2014 (met het reservoir) - dit zijn de instructies voor RDM, hoewel de jouwe waarschijnlijk hetzelfde zullen zijn zonder het reservoir natuurlijk. De vloeistof in de 2014-2018 is MS-2155 hydraulische vloeistof, niet 70W-80 versnellingsbakolie die in de vulopeningen van de versnellingsbak aan de achterkant (achter) van de RDM gaat. Ik neem aan dat de 2019+ hetzelfde blijft, maar je moet dit bevestigen (bijv. als de pomp eraf komt, zou je geen versnellingsbakolie eruit moeten zien komen, tenzij ze op de een of andere manier de hydraulica opnieuw hebben ontworpen om op versnellingsbakolie te draaien).

#35 ·
Hoi, ik had dringend hulp nodig bij mijn probleem met mijn achterste tussenbak.
Ik had een probleem waarbij de onderste plug op de achterste tussenbak los was geraakt en langzaam wat olie lekte. Ik ben niet zeker van de juiste term hiervoor (achterste tussenbak-achtig ding), maar ik had de sensor aan de onderkant losgekoppeld en daarna weer vastgedraaid. Het probleem is nu dat ik niet kan vinden waar je dit ding weer kunt bijvullen?? Er was net genoeg uitgelekt om de service 4wd sensor te activeren.. soms gaat hij kort na het starten aan en soms kun je een uur rijden voordat hij aangaat. Ik kan geen handleidingen vinden over hoe je dit ding moet vullen. Ik zou het haten om de hele diff te moeten laten zakken om het alleen maar bij te vullen. . Ik merkte ook dat het een groenachtige vloeistof is, ik neem aan dat het die dure mopar ATF is die erin gaat?? Op dit moment weet ik absoluut niet wat ik ermee moet doen.
Ik heb hetzelfde probleem. Vloeistoffen vervangen en geen 4wdlow hebben, ik weet niet wat ik moet doen
Weet iemand hoe je kunt zeggen of de up-actuator kapot is?

Hulp hier alsjeblieft, ik heb jullie ervaringen nodig